Fototriss: Ljus

Veckans tema på Fototriss är ljus. Och det är ju ett himla komplicerat och enkelt tema på en och samma gång.

Varenda bild jag någonsin tagit har innehållit ljus. På så sätt är det simpelt. Ljus är både en vågrörelse och masslösa partiklar (fotoner) på en och samma gång, som inom rätt våglängdsintervall blir synligt för våra ögon. När detta sedan reflekteras mot objekt runtomkring oss, kan vi förnimma vår omgivning. På det sättet är ljus rätt komplicerat, även om vi tar det för givet.

Jag använder fotoner i jobbet också med betydligt kortare våglängder (högre energi) när jag tar röntgenbilder, men offentlighets- och sekretesslagen gör att det vore lite småkorkat av mig att lägga upp några sådana bilder som jag tagit här.

Bor man vid havet är det lätt att haka upp sig på det där med vågrörelser. Min triss består därför av tre bilder här från Helsingborg, blickandes ut över Öresund. Alla tre är från i vintras, då havet i min mening är som vackrast. Jag har använt mig av ljuset på lite olika sätt i alla tre.







Man kan vinna ett stativ från Coolstuff denna vecka. Och det vill jag ju, såklart.


Andra bloggar om: ,

Kommentarer:

1 Barbro S:

Underbara bilder med vackert och varierat ljus som du skriver. Måsbilden blir jag gladast av:).

2 mamarazzin:

Sköna bilder alla tre!!

3 Kerstin:

Härliga bilder alla tre. Fastnar allra mest för färjan i guldljuset.

4 Sister Moonshine:

Du har fångat fint ljus på alla bilderna, men jag gillar fåglarna på rad allra bäst.



/Åsa

5 Axart:

Fantastiska bilder, alla tre. Måsarna blir nog favoriten.



Ha en bra kväll/AX

6 Bibbi:

Väldigt vackra bilder med fint ljus i alla tre.

/Bibbi

7 Lena Börjesson:

Lustig o fin bild med fåglarna på rad

8 Barnens Hjältar:

Suveräna bilder, gillar alla men sista är speciellt bra :-)

9 Anneli - A'la Foto:

Mittenbilden är helt fantastisk. Dock kan jag inte komma överens med horisonten och om den är rak...tycker det känns som vattnet håller på att rinna bort! Men ljuset...så ljuvligt vackert!!!

10 The one and only Nettan:

Underbar triss med underbara färger. Gillade den första med husen. Tycker den är väldigt läcker / Nettan

11 Jah Hollis:

Fina bilder alla tre.

Undrar varför en mås får ha hela nedervåningen för sig själv på den sista. :-)

12 issa:

Fett fin blogg du har. Skit cool header var jar du gjort den?;)

13 Robert:

Bara lekt lite i paint shop pro!

Kommentera här: