Matrecension: Calskrove

Ända sen jag hörde talas om den i januari så har jag velat testa den; Calskrove. För er olyckligt ovetande så kan jag tala om att det är ungefär vad det låter som - Ett skrovmål, bestående av pommes och två hamburgare med bröd, ost, sallad, ketchup, dressing och tomat, inbakat i en calzone, modell XL. Finns på pizzeria Tre Kronor på Erikslid i Skellefteå, kostar 95 kronor inklusive dricka på 33 cl.

Artikel i Aftonbladet här.

Förväntningarna var väl sisådär, själva idén med att baka in ett skrov i en calzone kändes lite smått absurd, så jag visste ärligt talat inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Jag väntade mig något minst sagt udda, och jag förutsatte att jag skulle komma att bli ordentlig mätt. Förväntningarna uppfylldes med råge.

Smaken var en positiv överraskning, bra mycket godare än vad jag hade vågat hoppas på. Och äntligen slapp man stå och vela och ha problem med att bestämma sig angående hurvida man är mer sugen på hamburgare eller pizza - Det smakade verkligen som att äta båda två, samtidigt. Mina smaklökar visste inte riktigt vad dom skulle tro.

Jag vill helst inte veta hur många kalorier den innehöll, men mycket ost blev det. Rykten gör gällande att den innehåller runt 1500 kcal. Borde göra sig utmärkt som dagen efter-mat.


Klicka för större bild.

Jag behövde inte äta något mer på resten av dagen, och var inte hungrig förrän vid lunchtid dagen efter, och med hänsyn till det så var den hyfsat prisvärd. Jag tror inte jag varit så mätt sen jag åt en hamburgermeny döpt till Flottbomben PGs i Boden under värnplikten.

Betyg: 8/10. Det bästa av två världar, och godare än vad man tror.



Andra bloggar om: , , , , ,

Kommentarer:

1 Bo:

Den ser inge god ut! din lilla ap turk!!!

2 Robert:

Usch, vilka särskrivningar du svänger dig med.

3 Jakob:

Är man mätt ett helt dyng på 1500Kcal så är det ju rena bantningsmaten :)

4 Smogz:

Minns att jag åt ett 2*200 grams skrov på Zoo-Berts i Kiruna en gång...måste vara nått liknande i mättnad.

5 robin:

haha 2x200 är väll inge, flottbomben på PGS var 2*200, man fick den på en pizzatallrik fylld med pommes säkert ett halv kg iaf, runt hela tallriken låg det räksallad och i mitten dressing. det var mat för en karl :) fick i mig hela när jag var 15

6 Jörgen:

den lokala sibylla kiosken här hade för 10 år sen nått som hette Elvis meal med en 2*200 grams osburgare och en 150 grams vanlig burgare,med en jävla massa pommes och räksallad... måste fan vara värst

7 Anders:

på den gamla goda tiden i söderhamn så fanns det en texmex-servering som serverade en burgare med 3*450!



så kom inte med några fjuttiga 200-grammare! ;)

8 Pär:

Alla dessa små svenska burgare.. i staterna gör man det rejält!



http://www.heartattackgrill.com/

9 ludde:

hur blev brödet på burgarna? var dom svettiga?

10 Anna:

Vi åt en sådan i går.



Brödet på burgarna blev mycket gott och bra!

smaken / kryddorna från köttet, gav den annars så rätt menlöse calzonen mer smak.



// Anna

11 Neodynium:

Bild nr 3 såg ut som något från sjukstugan i B5. Rena mardrömmen, men säkert gott.

Kommentera här: