Hyllning till den bästa jacka jag någonsin haft

Skaffade den här jackan medan jag fortfarande gick grundutbildningen och bodde i Landskrona, måste ha varit drygt 10 år sedan nu. Kärlek vid första ögonkastet, kärlek sedan dess. Till och med nu mot slutet, när den nötts så till den grad att det gått små hål på flertalet ställen. Den är så pass sliten att det är svårt att se vilket företag som tillverkat den ens. På ett ställe står det RA-40882 bredvid ett tjurhuvud, och på några knappar står det "edc". Båda ledtrådarna pekar mot Esprit (40882 är ett postnummer i Ratingen i Tyskland, där Esprits huvudkontor ligger, och edc tycks vara någon form av kollektion hos dem?).
 
Jackan har rimligtvis slutat tillverkas nu, annars hade jag beställt minst tre nya, så hade de räckt hela vägen fram till pensionen. Håller de i nästan ett decennium så är det min själ inget fel på kvaliteten. Jag älskar särskilt sättet du liksom föll runt axlarna på mig och la dig på plats med en gång, en relation som enbart ordentligt med tid gör att man utvecklar till ett plagg. Lite som ett långkok mörar fibrerna i köttet på ett sätt som är svårt att åstadkomma annars. Du hade perfekt längd och satt åt fint runt midjan. Ingenting föll någonsin ut ur fickorna på dig. Jag kommer att sakna dig. Jag kommer väl att skaffa en ny jacka till våren antar jag, men att den stackaren skulle utgöra ett fullvärdigt substitut håller jag för osannolikt.
 
Farväl.

Kommentera här: