Är jag en astronaut?

Antar att detta behöver avhandlas. Jag var inställd på att han skulle vinna. Jag blev förvånad över brexit, men sen dess har jag levt i en bubbla där allt känns möjligt så varför inte detta också när vi ändå är igång? Jag rider bara vidare på samma våg av uppgivenhet ett tag till, helt enkelt. Men en sak begriper jag inte, och det är genomslagskraften som den här skräniga och ärligt talat ganska substanslösa populistiska retoriken tycks ha hos oss. Okej att den spelar på rädslor, men det har väl alla politiska läger sysslat med i alla tider? Varför reagerar så ytterst få när Trump säger att han vill dubbla landets intäkter, SAMTIDIGT som han vill sänka skatterna och riva upp de flesta handelsavtal som finns, utan att förklara hur? Det är rimligtvis uttalanden som borde ackompanjeras av en rätt tung bevisbörda? Och då ska vi inte ens gå in på klimatförnekandet, kvinnosynen, rasismen, überprotektionismen och den där muren han vill bygga... Varför är så få immuna mot detta trams? Politikerförakt, faktaresistens, eller vad? Och vad, sidospår, lär komma i kölvattnet av det här evinnerliga nationalstatsrunkandet som brer ut sig allt mer; en ökad eller minskad risk för konflikter? Obs, retorisk fråga. Han har väldigt mycket att bevisa. Känslan just nu är att han är så pass underkvalificerad att leda på ett ansvarsfullt sätt att det helt saknar motstycke. Finns nog all anledning att vara bekymrad här. När jag nu skulle ha tid till det mellan allt jobbande, pluggande och pokémon-fångande.

Kommentera här: