Topp 10: Mina egentliga Queen-favoriter

Fördelen med att jag har registrerat allt jag lyssnat på via dator och mobil sedan nio år tillbaka, är... att... jag... har registrerat allt jag har lyssnat på via dator och mobil sedan nio år tillbaka. Om en gillar statistik (vilket varje illasinnad kunskapsrelativist väl rimligtvis gör?) så är det en veritabel guldgruva. Här är till exempel de 10 Queen-låtar som jag lyssnat mest på under dessa år, och som således rimligtvis är deras 10 bästa. Enligt undertecknad.
  1. Bohemian rhapsody - 110 lyssningar
  2. Somebody to love - 102 lyssningar
  3. Crazy little thing called love - 99 lyssningar
  4. We will rock you - 95 lyssningar
  5. I want to break free - 87 lyssningar
  6. Don't stop me now - 86 lyssningar
  7. I want it all - 81 lyssningar
  8. The show must go on - 81 lyssningr
  9. A kind of magic - 80 lyssningar
  10. Keep yourself alive - 80 lyssningar
 
 
Det mest chockerande här (tycker jag) är att jag uppenbarligen bara lyssnar på Bohemian rhapsody en gång i månaden(!). Men då ska musikgudarna veta att jag även lyssnat på den remastrade versionen från 2011 (36 gånger) och live-versionen från Wembley 1986 (21 gånger), att last.fm inte registrerar när jag lyssnar på musik via tv:n, samt att jag har tittat på musikvideon x antal gånger också (uppskattningsvis ~50 gånger, oklart om jag ska räkna Mupparnas version också (uppskattningsvis 80 gånger)), så siffran är missvisande låg här. Har även lite svårt att se hur de generellt låga siffrorna går ihop med att jag lyssnar på i snitt ~2,5 Queen-låtar dagligen (soloprojekt ej inräknade).
 
En annan reflektion är att listan känns lite substanslös och klinisk. Den fångar liksom inte riktigt Queens storhet och bredd på ett tillfredsställande sätt. Det är samma känsla som när jag sätter igång Guns N Roses Greatest Hits-skiva i bilen. Lite: Visst fan var de mer så här...?, blandat med en mer eller mindre inbillad känsla av obetydlighet. Typ som att stirra upp mot Vintergatan genom ett teleskop en krispig höstkväll, och samtidigt citera Stefan och Krister; Ögonblicket hade kunnat vara större.

Kommentera här: