Döda djur

På lillkillens rum. Vi leker med byggrejer.
 
Han: Vet du vad man kan ha den här väskan till, pappa?
Jag: Lägga verktyg i kanske?
Han: Nej, man kan lägga döda djur i den.
Jag: ... Varför skulle du nånsin vilja lägga döda djur i den?
Han: För att jag är dum, och har ett svärd och så.
Jag: Men ska du bara gå omkring med döda djur i en väska? Det låter inte så snällt?
Han: Ja. Tills de börjar lukta som gammal mat. Då slänger man bort dem.
Jag: Okej *bygger vidare*
 
Senare, vid matbordet.
 
Jag: Ska du inte berätta för mamma vad du sa om att lägga döda djur i en väska innan?
Hon: Va? Man dödar väl inte djur?
Han: *tittar ner på kycklinggrytan på sin tallrik* Jag äter ju döda djur nu?
 
Han hade inte fel.
 
 
Invecklad diskussion om skillnaden mellan att döda för att äta och att döda utan anledning följde. Uppföljande diskussion imorgon. Och inga fler svärd.
 

Kommentera här: