XRobs årskrönika, volym 10: Runtom i Sverige glöder bokbålen

Folk tycks vara ovanligt ense om att 2016 har varit ett skitår som de knappt kan lägga bakom sig snabbt nog. Jag kan inte tycka det om ett år där jag sett både Queen (+Adam Lambert) och Kent live, så jag efterlyser ett lite mer nyanserat synsätt på den saken. Då denna efterlysning kommer mitt uppe i det mest dualistiska online-klimat jag någonsin upplevt, inser jag såklart att den faller på sin egen orimlighet.
 
Inte för att det nu brukar hindra mig. Men man blir lite trött på folk som inte ens lyssnar för att replikera längre, utan snarare för att medvetet missförstå och feltolka för att vinna poänger som ingen kommer minnas om en vecka ändå. Från Plenisalen och nedåt; vi låter som små barn.
 
Jag har inte så mycket nytt att komma med vad gäller livet detta år. Jag har fortsatt att (1) röntga, (2) samla högskolepoäng, (3) dricka te och (4) leka slut på lillkillens energi så han somnar gott om kvällarna. Jag tar samtliga av dessa fyra hörnstenar i mitt liv på största stort allvar.
 
När vi ändå är inne på Queen och Kent förresten, så är detta år (2016, anm.) det första sedan jag började registrera vad jag lyssnar på (sedan 2007, anm.) som jag inte har lyssnat mest på Queen. Istället har det varit Kent för hela slanten. Hela avskedsturnén har varit en väldigt renande process för mig. Tidigare har många låtar varit så ovillkorligt knutna till olika tråkiga/omvälvande livshändelser så att jag knappt stått ut med dem, men nu har alla knutar lösts upp och jag kan uppskatta hela deras katalog utan förbehåll.
 
Jag avrundar nog redan nu. Aftonbladet publicerade en lista över Kents 40 bästa låtar för ett tag sedan. Den är bara tillgänglig för de som har Plus, men jag kan avslöja så mycket som att de givetvis hade fel. (Precis som jag hade det när jag gjorde min Topp 40: Queen för några år sedan, anm.). Avrundar därför med den definitiva listan över Kents 40 bästa låtar, håll till godo och gott nytt år.
 
 
  1. Mannen i den vita hatten (16 år senare)
  2. 747
  3. Idioter
  4. Utan dina andetag
  5. Pärlor
  6. Cowboys
  7. Socker
  8. Klåparen
  9. Gravitation
  10. En timme en minut
  11. Dom andra
  12. Kärleken väntar
  13. Romeo återvänder ensam
  14. Avtryck
  15. Vi är inte längre där
  16. Gummiband
  17. Chans
  18. Innan allting tar slut
  19. Sundance Kid
  20. Ingenting
  21. Den vänstra stranden
  22. Hjärta
  23. Egoist
  24. Andromeda
  25. Columbus
  26. Skogarna
  27. 999
  28. La belle epoque
  29. Kevlarsjäl
  30. Sverige
  31. FF
  32. Berg & dalvana
  33. Vinternoll2
  34. Förlåtelsen
  35. Max 500
  36. Ensammast i Sverige
  37. Töntarna
  38. Kungen är död
  39. En helt ny karriär
  40. Dom som försvann
Bubblare:
  • Jag ser dig - Växte för mig under avskedsturnén
  • Silver - Nykomling med potential
  • Den sista sången - Allt finns i ögonen
  • Om du var här - Den håller än. Väl?
 
 
 
Har ändrat om i den här listan 8 ggr sen jag skrev den för 9 dagar sedan. Den är med andra ord inte riktigt huggen i sten. // Jag är, är jag? Jag är inte gjord av sten. (Vad är farväl, vad är inte gjort av sten?)

Kommentera här: