Lösryckta och trötta tankar efter Röntgenveckan 2015

Har varit på tillräckligt många kongresser vid det här laget, för att ha lyckats identifiera två huvudstrategier när det kommer till att sålla bland alla föredrag som finns tillgängliga. Antingen så kan man gå efter vilka föredrag som ens avdelning kommer ha mest nytta av, eller så kan man gå efter vilka föredrag som kommer gynna en själv mest. Att maximera allmännyttan kontra att maximera egennyttan, helt enkelt. Eller så kan man köra strategilöst och gå på det som låter mest intressant, men åtminstone min hjärna skulle aldrig få för sig att agera så strukturlöst. Jag valde i vilket fall som helst att gå på det som skulle gynna mig själv och mina pågående studier bäst. Sjok med titlar som "Manövrering i det kliniska forskningslandskapet", "Evidensbaserad radiografi" och "Dagens forskning av röntgensjuksköterskor - Framtidens vård" fick gå före "Mänskliga möten", "Kontrastmedelsrutiner i radiologisk vardag" och "Äldres (o)hälsa". Fast min avdelning får nog se på det som en insättning på (kunskaps)banken som långsamt kommer att generera ränta med tiden, istället för att de får tillbaka en pigg och inspirerad medarbetare efter en lång kongressvecka. Jag är förvisso mycket just nu, men pigg är definitivt inte en av de sakerna. Har fyllt anteckningsblocket som man fick på både fram- och baksidan av vartenda ark, ofta med kludd i marginalerna med idéer och formuleringar till min stundande masteruppsats. Kommer nu att vakta detta block med mitt liv tills jag tagit mig tid till att renskriva allt.
 
Har även plitat ner en överlevnadsguide inför nästa års Röntgenvecka på baksidan av blocket:
  • Bekväma skor! - Kan inte understrykas nog. Iofs överflödig info till vårdanställda
  • Klä dig i lager - Det är i regel antingen för varmt eller för kallt i utställningshallar och föreläsningssalar, detta tycks vara ett universellt gångbart faktum
  • Antecknar du för hand? Om inte - Laddare! Även livsviktigt om du twittrar eller bloggar frekvent under föreläsningarna
  • Komplettera kongressväskan med ett miniförråd av nödvändiga läkemedel utifall att krisen är ett faktum - Tänker främst på huvudvärkstabletter, men nässpray, allergitabletter, skavsårsplåster och handsprit är nog också klokt. (Annars är du ju faktiskt omgiven av sjukvårdspersonal, så jag kanske överreagerar här)
  • En flaska vatten och en energibar, frukt el dyl får nog också plats i väskan - Håll fokus uppe hela vägen fram till lunch!
  • Pennor! - Det är under dessa bråda dagar som du måste samla på dig hela det kommande årets förbrukning av reklampennor, och gudarna ska veta att det brukar gå åt ett gäng i den radiologiska vardagen. Inte nödvändigtvis för att du skriver jättemycket, men för att dina kollegor är penntjuvar. Och för att du kommer råka tappa dem på ställen som omedelbart gör dem för äckliga för att du nånsin kommer vilja använda dem igen
  • Planera i förväg - Sträckläs föreläsningskatalogen vid första bästa tillfälle och memorera kartan på ett ungefär, undermålig framförhållning förhindrar dig ifrån att maximera din kongressupplevelse
  • Flera föreläsningar du vill gå på samtidigt? - Muta kollegor till att gå på de andra föreläsningarna med instruktioner att anteckna eller fotografera flitigt
  • Tacka inte din chef för att du fick åka på kongress - Visst kan det vara uppfriskande att få en chans att utbyta kliniska erfarenheter med andra, men din yrkeslegitimation (och i förlängningen lagen om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område) förpliktigar dig till att hålla dig uppdaterad med vad som sker inom ditt område så att du kan utöva ditt yrke i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Du har bara givits en chans att sköta ditt jobb, inte mer
Nu ska jag dricka te och sova. Antagligen i den ordningen.

Kommentera här: