Övervakningshetsen, del 92

Jag är trött i huvudet så jag ska hålla detta kort. Sd här i kommunen motionerar för kameraövervakning, och precis samma trötta debatt som ägde rum när jag bodde i Landskrona kommer antagligen att kickas igång även här. Och precis som då, för 7-8 år sedan, så har folk fel. ("Folk" här är = De som inom fem minuter in i en debatt om övervakning kommer använda sig av uttrycket "de som har rent mjöl i sin påse har ju ingenting att oroa sig för, hö hö"). De har fel, och detta för att:
  1. Det här fina, rena mjölet som vi har i våra påsar förväntas rinna rätt igenom den finmaskiga sil som övervakningen består av (i detta fall ett gäng kameror). För att ingen förväntas vara intresserad av att jag - oskyldig, normal (nåja...) människa - passerar genom centrala Åstorp en onsdagskväll på väg hem från jobbet. Men skulle ett brott begås någonstans i närheten - och jag fastar på bild hos en av dessa kameror - så är jag helt plötsligt misstänkliggjord bara för att jag vistades på allmän plats. Då spelar det inte lika stor roll hur rent mitt jävla mjöl är längre.
  2. Alla (generalisering; jag vet) underskattar titt som tätt kraften i det konspiratoriska tänkande som drabbar oss som art med jämna mellanrum. Som ett litet virus som verkar i kölvattnet av våra kortikala funktioner. Den som letar efter misstänkta, avvikande mönster i en annan människas beteende, kommer att hitta det den letar efter förr eller senare. Detta oavsett om mönstret verkligen är avvikande eller ej. Passerar jag en kamera 15 minuter senare än vad jag brukar göra en dag? Jaså, det var ju misstänkt gjort av mig. Säkert inget samband alls med tågförseningarna den kvällen, snarare med personrånet som ägde rum tidigare samma kväll. Eller? Är ett resemönster en larmsignal? (underförstått: Är det någon annans business än min egen??) Vem ska ens bedöma detta? Skånepolisen? "Nej vi har inget register över romer, ojsan det hade vi visst". Känns tryggt.
  3. Åter till mjölet. Att det ens finns de som tror att dess renhet är konstant, eller ens något objektivt? Orka, människor. Hux flux förändras hotbilden, typ några rövhattar flyger in flygplan i World Trade Center. Nu spelar det ingen roll att min afghanske kollega på jobbet har rent mjöl i sin påse, för nu anses plötsligt själva påsen vara fel. Och vad är rent mjöl om 10-15 år? Samma som idag? Eller måste jag vara uttalad "sverigevän" för att betraktas som potentiellt renmjölig då?
Visst borde vi ha avancerat ett snäpp upp längs intelligensstegen nu såhär post-Snowden, och börjat reflektera lite över det globaliserade övervakningssamhälle som tornar upp sig runtomkring oss? Inte? Bara jag, då. Jag har ingenting att dölja i min mjölpåse så vitt jag vet, men jag vill likförbannat inte att ni ska stå och glo ner i den. Nu måste jag avrunda; jag har glömt lägga upp dagens middag på Instagram. Hejdåå.

Kommentera här: