Gynnar Sd, säger ni?

Läste för några dagar sedan att protesterna vid Sd:s torgmöten kan gynna partiet. Kände att jag läst det förut. Till exempel så sägs det att...
En får förstås ha i åtanke att det är media som hyser denna fäbless för att krysta fram orsakssamband, och inte politiska partier. Hoppas jag. För om de skenar iväg på samma sätt, och slutar fokusera på den egna politiken och istället börjar fundera över hur allt de gör kan påverka opinionen för ett gäng garderobsfascistiska rövhattar, så har vi problem. Och det skadar inte att påminna sig själv om att rasismen i Sverige inte magiskt uppstod den dag som Sd röstades in i Riksdagen, och att den inte mirakulöst kommer att försvinna den dag de åker ur igen. Det enda de egentligen bidrar med är att de ser till att rasistiska frågor stannar kvar långt upp på dagordningen. Det, och att de bidrar till den normaliseringsprocess av rasism och fascism som vi är mitt uppe i. Utan Sd hade antagligen inte Svenskarnas Parti vädrat morgonluft och bemödat sig med att (huvudsakligen) ställa upp i kommunvalet i höst.
 
Men till saken innan jag rundar av och går och lägger mig. Sd kämpar hårt för att framstå som martyrer utanför etablissemanget, som insett och vågar säga en "sanning" som "alla" andra envist "förnekar" (hej, sektvarning). Media går på detta outsider-dravel och skriver krönikor/artiklar som i länklistan ovan. Alternativt så jagar nättidningarna bara klick som vanligt. Men ärligt. Sd sitter i Riksdagen. Det går knappt att bli mer etablissemangifierade än så (bra ord, va?). De företräder heller inte "vanligt folk" som de så gärna vill ge sken av. Jag är vanligt folk, och över min döda kropp att de ska få för sig att de nånsin kommer föra min talan.
 
Väx upp och skit i vad som gynnar (eller inte gynnar) Sd nu. Antagligen allt. Imorgon vill jag slå upp (läs: scrolla igenom) tidningen och läsa riktiga nyheter och genomtänkta analyser, utspätt med de sedvanliga bilderna på söta katter. Ska vi säga så? God natt.
 
 
 
Andra bloggar om: media

Kommentera här: