Topp 5: Ädelgaser som är roligare att dansa i än neon

  1. Radon
  2. Argon
  3. Krypton
  4. Xenon
  5. Helium
Bubblare: Ununoktium
 
Och vi ska dansa i radon.
Bortom ropen, bortom skratten.
 
Eller förresten, dansa inte i radon. När det sönderfaller genererar ämnet alfa- (inte bra alls), beta- (inte heller så himla bra) och gammastrålning (inte jättebra det heller). Nu älskar ju jag joniserande strålning mer än de flesta, men jag respekterar den för mycket för att jag skulle vilja dansa runt i den. I varje fall utan blyförkläde och dödslängtan.
 
Dessutom dansar jag inte så bra.
 
Helt ok, men jag skulle knappast säga "bra".
 
Mellan raderna: Jag är kapabel till att röra min kropp i takt till musik, men har begåvats med ett ointresse att göra det inför folk. Spelar mindre roll om det är för tränings skull, för pengar, eller som en del i någon form av abstrakt parningsritual involverandes alkohol och lönehelger.
 
 
Se på strålning som en brödkniv vettja: Vet du bara hur den ska användas - och hur du ska förhålla dig till den - så är den i princip ofarlig, men är du helt clueless så kan du för i helvete råka ha ihjäl någon.
 
 
 
 
Andra bloggar om: ädelgaser, strålning, listor, topplistor, radon

Kommentarer:

1 Susanne Hultman:

Ja,att dansa i helium kan ju bli riktigt skrattretande faktiskt.

Kommentera här: