Reflektioner från pappaledigheten - Del 10

Inleder nu min sista pappaledighetsvecka. Efter fem månader är det meningen att livet ska återgå till det normala. Vad som nu kan definieras som livets normaltillstånd numera. Här följer en topp 10 över vad jag tror kommer bli de största kultur- och livsstilskrockarna för mig när jag återgår till arbetet:
  1. Ingen 2-2½ timmars tupplur mitt på dagen längre.
  2. Inga mellanmål två ggr/dag! (Jag vet; helt galet).
  3. Plötsligt ska jag umgås med vuxna människor igen. Har glömt bort hur man gör.
  4. Kommer jag ens ihåg majoriteten av mina kollegor?
  5. ...och kommer mina kollegor fortfarande ihåg mig?
  6. Landstingets Lipton-te på påse istället för mitt utsökta och omfattande sortiment av lösvikts-teer.
  7. Jag kommer att ta upp plats i mitt eget liv igen. Hur nu det känns och vad nu det ska vara bra för?
  8. Det är förbaskat svårt att fånga dagen, och leva i nuet, när man har patienter inbokade hela tiden. Inte omöjligt, men svårt. Svårare än när man lever livet genom en ettårings upplevelser, och i en ettårings tempo.
  9. Hejdå, dagliga sovmorgnar! Hej, väckarklockan!
  10. Intervaller med patientsängar i sjukhuskorridorer, istället för långpromenader med barnvagnen i skogen.
Bubblare:
  • Hunnit vänja mig vid dagsljus och frisk luft nu ju. Solstrålarna byts ut mot röntgenstrålar. Addio, la dolce vita!
  • Min Pluto-mugg som jag använder hemma byts ut mot min Batman-mugg på jobbet. Älskar förvisso båda lika mycket, men handtaget känns lite annorlunda. Livets små bryderier, ni vet.
Plus att jag får pensionera mina pappaledighetsbyxor (läs: gråmelerade sweatpants) till förmån för landstingets vita bomullsbyxor. Men båda känns som att man strosar runt i pyjamas, så ingen kulturkrock där direkt.
 
 
Andra bloggar om: föräldraledig

Kommentera här: