Tomat- och vitlökspaj

När jag ville skaka av mig en förkylning för ett sedan hittade jag ett trevligt vitlöksspäckat pajrecept hos IMP online. Efter några receptmodifieringar så skred jag till verket. Länken leder visst ingenstans numera, så ursprungsreceptet antar jag är förlorat. Nåväl.

Ingredienser:

Till pajskalet:
3 dl grahamsmjöl
ca 125 gram smör
1 nypa salt
(1 msk tomatpuré)
(2-3 msk vatten)

Till äggstanningen:
3 ägg
2 dl mjölk
75 gram mellanlagrad, riven ost
1 tsk cayennepeppar
lite färsk timjan

Till fyllningen:

10-12 körsbärstomater
3 hela vitlökar (yes, du läste rätt)
 
 
 
Så gör du:

Pajskalet:
  1. Arbeta ihop alla ingredienserna till pajskalet i en bunke
  2. När degen känns smidig och jämn, pressar du ut den i en pajform. Nagga bottnen, och ställ eventuellt in den i frysen några minuter
  3. Förgrädda därefter skalet i 10-15 min i 225 grader
Äggstanningen:
  1. Vispa ihop alla ingredienserna till stanningen i en bunke. Låt stå så länge.
Fyllningen:
  1. Dela vitlökarna och lägg de oskalade vitlöksklyftorna i en kastrull. Täck dem precis med lite vatten och låt koka i ungefär 3 minuter
  2. Häll av vattnet, fyll på med lika mycket vatten på nytt och låt koka i ytterligare 3 minuter
  3. Häll av vattnet (igen), skala vitlöksklyftorna (borde gå lätt nu) och sprid ut dessa i det förgräddade pajskalet
  4. Skölj och halvera körsbärstomaterna, fördela dessa i pajskalet
  5. Häll över stanningen och grädda pajen i 200 grader i ca 30 minuter (alternativt tills den fått fin färg)

Betyg:
8 av 10
 
Kommentarer: I och med att vitlöken förvälls blir smaken ganska mild, så låt inte mängden avskräcka dig. Det hindrade mig dock inte från att stinka vitlök de två nästföljande dygnen (om inte längre), men det var värt det. Tror mängden cayenne jag i slutändan landade på var väl avvägd, men jag var ju förkyld vid tillfället så lita inte på mig fullt ut där.
 
 
Andra bloggar om: paj, mat

Kommentera här: