Smördegspaj med köttstuvning och Guinness

Hittade det här receptet i boken Hemma hos Jamie: Fyra årstider i köket. Den kallas för köttstuvning under smördegslock i den svenska översättningen, men på originalspråk heter den pie with a puff pastry lid, och jag om någon känner väl igen en nedrans paj när jag ser en!
 
Ingredienser:
 
Olivolja
3 rödlökar, skalade och hackade
3 vitlöksklyftor, skalade och hackade
2 msk smör + lite extra för att smörja formen
2 morötter, skalade och hackade
2 stjälkar selleri, ansade och tunt skivade
4 champinjoner, rensade och skivade
1 kg bringa eller grytbitar av nöt, tärnat i 2 cm stora bitar
bladen från några kvistar rosmarin, hackade
salt
svartpeppar
2 rågade msk vetemjöl
4,5 dl Guinness
200 g riven cheddar
500 g färdig smördeg
1 ägg, uppvispat
 
 
 
Så gör du:
  1. Hetta upp en skvätt olivolja på låg värme i en stor ugnssäker gryta
  2. Bryn löken varsamt i 10 min, tillsätt sedan vitlök, smör, morötter, selleri och svamp samtidigt som du höjer värmen
  3. Blanda väl, och tillsätt därefter kött, rosmarin, en nypa salt och ca en tsk svartpeppar
  4. Stek på hög värme i 3-4 min, rör ner mjölet och häll på ölen. Täcker det inte allt så tillsätt lite vatten
  5. När det börjat småkoka sätter du på lock och ställer in grytan i ugnen (200 grader) i 1,5 timmar. Rör därefter om och låt stå i ugnen i ytterligare en timme. Är stuvningen för rinnig efter den tiden så låt den koka utan lock på spisen ett tag så den reduceras till rätt konsistens (ska vara lite lagom mustig och tjock)
  6. Ta bort grytan från värmen och tillsätt hälften av den rivna osten. Salta och peppra efter behag
  7. Smörj en lagom stor pajform (använde själv en ganska djup) och täck med smördeg så det hänger ut lite över kanterna. Pensla kanterna med ägg
  8. Fördela stuvningen jämnt över bottnen och strö över resten av osten
  9. Skär till resten av smördegen så den passar formen och applicera över allt som ett lock. Skär försiktigt ut ett rutmönster i locket med en kniv. Vik därefter över kanterna och pensla hela locket med ägg
  10. Grädda längst ner i ugnen i 45 minuter.
Jamie rekommenderar att den serveras tillsammans med gröna ärter, själv körde jag med grönsallad.
 
 
Betyg: 9 av 10
 
Kommentarer: Långkok på nöt och stout fungerar som alltid klockrent. Gjorde denna på fransyska, och jag använde herrgårdsost istället för cheddar pga att jag ändå hade det hemma. Råkade köpa för lite smördeg, och jag klarade mig förvisso på 250 g men det var knappt att det räckte. Lät allt puttra i en enorm kastrull på spisen istället för att ställa in grytan i ugnen och det gick också fint. Cheddar hade kanske lyft denna till en 10:a i betyg.
 
 
Andra bloggar om: paj, mat

Kommentera här: