Alla dessa förbaskade -ismer

Rasism och sexism; typ samma?
 
Har sett och behandlat rasism och sexism som två helt separata frågor. Men så stöter jag ideligen på dessa rasister på twitter, och ser hur de raljerar kring inte bara invandring, men kvinnor och HBTQ också. En slutsats som är lätt att nå i det läget, är att förtryck för dessa människor nog är förtryck oavsett vilken grupp som råkar vara måltavla för stunden. Och så länge ens privilegierade sits eller världsbild upplevs som hotad, så kanske det faktiskt spelar mindre roll, vad vet väl lilla jag. Det enda jag kan känna mig någorlunda säker på, är att anknytandet av en människas värde - och tillskrivandet av egenskaper - till dennes hudfärg, kön, ålder, kroppstyp, klädval, läggning, osv - alla är barn av samma logiska felslut. Än en gång rör det sig således om människor som inte tänkt riktigt färdigt ännu. Inte för att jag är på humör för att döma ut någon som korkad ikväll, ty: 'den som säger: 'Du dåre', han är hemfallen åt det brinnande Gehenna'. Jag har nämligen slitit ute på kolonin i sju timmar idag och är varm så det räcker redan, tack.
 
God natt.
 
 
 
 
Andra bloggar om: paralogismus

Kommentera här: