Till de bibliska proportionernas försvar

Jag stör mig inte på saker oftare än andra - föreställer jag mig i alla fall. Men är det något som nöter på mina kugghjul (förutom rasism) så är det när vårt kära språk misshandlas och -brukas. När politiker vanhelgade ordet åtgärdspaket för några år sedan; folk som använder med eftertryck fyra gånger i samma blogginlägg för att recensera antingen en öl eller en hockeymatch (hade ni avlidit av slänga in ett aplomb eller varför inte emfas istället??); att det fortfarande existerar (vuxna!) människor som tycker att det är förenligt med gott språkbruk att inleda sju meningar i rad med ordet Jag...; såna saker.
 
Ikväll har jag märkt att jag börjat utveckla något av en allergi mot uttrycket bibliska proportioner. Anledningen antas vara överexponering, och den därpå efterföljande urholkningen av den ursprungliga innebörden. Om jag skulle försöka mig på en definition skulle det luta åt följande:
 
Biblisk proportion uttryck som används för att understryka hur en inträffad företeelse fått extrema konsekvenser, alt. inträffat i extrem omfattning. Exempel: Godzilla skapade förödelse i Tokyo av bibliska proportioner || -en; -er
 
Första gången som uttrycket introducerades i mitt liv måste ha varit när jag som liten såg Ghostbusters. Tänker på följande scen:
 
 
 
Men nu till själva urholkandet och överanvändandet. Hittar vid en snabb sökning bl. a. följande exempel på felaktig användning:
  • Per Bjurman på Aftonbladet är en frekvent användare av uttrycket i sin NHL-blogg (exempel här, här, här och här). NHL:s grundserieavslutning 2011 var t. ex. mer rafflande än vad årets SHL-dito ser ut att bli, men jag drar mig lite för att hävda att den var av "bibliska proportioner".
  • Skriverierna kring fejden mellan Drake och Chris Brown var på sin höjd överdrivna, och definitivt inte av "bibliska proportioner" som de benämns vara här. Som av en slump är de bägge artisternas talanger även de exceptionellt överdrivna.
  • En läsarstorm från upprörda hästtjejer/beliebers var så pass hatisk och massiv att den ansågs vara "biblisk". Att hat och NT inte riktigt hänger ihop förbigås, och det måste då således vara GT som åsyftas.
  • Invaderande insekter - i det här fallet nyckelpigor - för förvisso tankarna till händelser i Bibeln så jag förstår att liknelsen är frestande att använda. Men. Invasionen är inte av "bibliska proportioner" om inte insekterna täcker marken så att den inte kan ses och inte fyller mina, mina hovmäns och alla andra egypters hus till bristningsgränsen.
  • Hävdar man att Alliansens politik 2007 medfört ett samhälleligt tillfrisknande av "bibliska proportioner" så ställer man sig medvetet(?) blind inför den process där arbetslösa sätts in i åtgärdsprogram och där sjuka utförsäkras - och därmed plötsligt försvinner ur statistiken - som pågått i åratal.
Listan kan göras betydligt längre, men jag börjar bli trött på detta nu. Dock undrar jag om motsvarande uttryck även existerar i andra delar av världen (och således i andra religioner)? Skulle med glädje läsa om hur en proffsgolfares mentala kollaps på touren antagit inte bibliska men koranska eller varför inte bhagavad-gitanska storleksförhållanden. Eller hur mängden vitaminpreparat vi äter i onödan bara för att sedan urinera ut nu har nått havamalska dimensioner, och kanske hur biljettförsäljningen till nästa års Ladies Night redan nu är uppe i tripitakanska omfattningar.
 
Det jag vill ha sagt (och nog kunde klämt in på 140 tecken men tänk på allt kul vi haft tillsammans hela långa blogginlägget igenom!) är att uttryck av den här typen bör högaktas och läggas på lager någonstans långt bak i vårt kollektiva medvetande. Sedan plockar vi fram det när det verkligen behövs. Till större naturkatastrofer eller när Brynäs vinner SM-guld (vilket vi nog alla kan vara överens om förtjänar en alldeles egen kategori på katastrof-skalan). Så vi har något kraftfullt att ta till i såna lägen. Alla vänner av det skrivna ordet skulle gagnas av detta.
 
Tack för ordet, Internet. Varsågod.
 
 
Fotnot: Mitt exemplar av Bibeln har proportionerna 18,5 x 12,5 x 3,5 cm. Det är långt ifrån min största bok, varken ur fysiskt eller litterärt hänseende.
 
 
 
 
 
Andra bloggar om: bibeln, religion, ord, språk, ghostbusters, satir

Kommentarer:

1 Susanne Andersson:

Hej!

Jag har smygläst din blogg en stund, hittade den någon gång i somras tror jag då jag valt röntgensjuksköterskeutbildningen och ville veta allt som jag kunde få veta om det yrket. Nu har jag kommit in på termin 2 på min utbildning och startat en egen blogg där jag ämnar skriva mestadels om studierna och yrket. Och jag inser ju att om man vill att andra ska läsa sin blogg så kanske man ska läs andras och liksom inte göra detta i smyg...
Vilket jag nu ser låter lite själviskt nu när jag läser tillbaka men det är ju menat som något osjälviskt men som så mycket annat sådant brukar väl det härröra ur att man själv ändå vill få känna sig duktig. Så uhm, vi lämnar denna röriga reflektion nu tycker jag.

Jag har verkligen tyckt om dina senaste inlägg, precis min humor! Skrattat högt flera gånger. Ser fram emot mera sådana reflektioner.

Skulle det förresten vara okej om jag länkade till din blogg från min? Du har ju många bra och intressanta inlägg som härrör röntgensjuksköterskeyrket. :-)

Svar: Hej Susanne!
Trevligt att det finns nån som gillar det jag skriver, och givetvis går det alldeles utmärkt att länka till mig! Artigt att du frågar :-) Och jag kunde då följa din tankegång där (om det är till nån tröst) :-P

Grattis till ett utmärkt yrkesval förresten.

Mvh, Robert
XRob

Kommentera här: