"Parafrasera Tomten" och den stora bloggdöden

Hittade en anteckning jag gjort i februari; "Parafrasera Tomten" hade jag skrivit.
 
Uppenbarligen en uppmaning, uppenbarligen till mig själv, desto mindre uppenbart vad jag menade. Älskar när jag utsätter mig för sånt här. Handstilen spretade lite (mer än vanligt); var jag måhända stressad, ovan vid pennan, upprörd, i rörelse? Men kanske framför allt: Varför skrev jag Tomten med stor begynnelsebokstav? Nu skriver jag förvisso bl. a. Solen och Internet med versal i början, men påhittade företeelser (som t. ex. gud och tomten) skriver jag undantagslöst med inledande gemen.
 
Den rimligaste förklaringen jag kan tänka mig (Ockhams rakkniv in action!) är att jag planerade att parafrasera Tomten av Viktor Rydberg. Midvinternattens köld är hård, osv. Fast "planera" kanske är ett starkt begrepp att svänga sig med i sammanhanget förresten, men trodde kanske att det skulle bli ... ett sätt att fördriva lite tid? Nåt att sysselsätta den understimulerade hjärnan med? Då kör vi då.
 
Skånenattens köld är sällan hård,
men stjärnorna gnistrar och glimmar.
Knappt någon sova på denna innergård
inte ens under dessa småtimmar.
Månen vandrar vidare; en sorgfri tillvaro,
allt medan snön lyser med sin frånvaro.
Barnets skrik ekar över taken.
Småbarnsföräldern är definitivt vaken.
 

Gick förresten igenom mina gamla bloggbokmärken ikväll och bland de privata bloggarna var bara fyra av 30 fortfarande aktiva. Så gick det med bloggboomen(?). Och så ofta läser jag uppenbarligen bloggar själv. Fast borta på bloggportalen skyltas fortfarande med höga besökarsiffror för många bloggar, så det är väl bara den intressanta delen av bloggosfären som gått vidare med sina liv. Ser att jag fortfarande är den 1296:e mest besökta privata bloggen, helt ok med tanke på att jag producerar typ två inlägg/månad numera.
 
Nåväl, sonen vaknar om sju timmar så jag behöver sova. Fast morgonrutinen är rätt trevlig. Lite välling och så däckar han på nytt hos mig i soffan medan jag tittar på ett par Arkiv X-avsnitt. Att vara föräldraledig är inte alls dumt. Sen ska vi ta dagen som den kommer. Långpromenad med barnvagnen vid fint väder. Bus inomhus vid regn. God natt.
 
 
 
Andra bloggar om: viktor rydberg, arkiv x, ockhams rakkniv, versaler, föräldraledig, poesi, bloggdöd

Kommentera här: