Kravbrev

Telefonsamtal, tidigt en måndagmorgon

Hon: God morgon, du har kommit till [elleverantör]
Jag: God morgon! Jag heter Robert, och jag har fått ett kravbrev från er.
Hon: Ja?
Jag: Ja. Och nu undrar jag bara: Vad är det ni kräver av mig?
Hon: Va?
Jag: Jo alltså, varför har jag fått ett kravbrev, brukar man inte få en faktura först, innan kravbrevet?
Hon: Du har alltså inte fått någon faktura?
Jag: Nej. Kan du kolla så att den inte skickats till min gamla adress?
Hon: Ok

[tar några sekunder]

Hon: Den har skickats till [adress]
Jag: Men ... det är ju hit.
Hon: Ja.
Jag: Och hit har den inte kommit!
Hon: Okej.
Jag: Men vad gällde den här fakturan som jag inte har fått, så jag vet vad det är som det är meningen att jag ska ha betalat redan? För jag är ju inte kund hos er?
Hon: Jag ska se ... Det är en sluträkning, för du har varit kund hos oss.
Jag: Okej, jag förstår. Bara så att jag vet vad jag betalar för.
Hon: Jo, det kan ju vara bra att veta.
Jag: Men om ni skickat den i tid, och skickat den hit, så är ni helt oskyldiga till att den inte kommit fram som den ska?
Hon: Som jag ser det så ja, det är vi.
Jag: Så bekvämt för er då. Ha en trevlig fortsatt dag!
Hon: Du med! Hejdå!

[klick]


Kommentera här: