Dagens ord: Grabbatag


Grabbatag 1
det att ta i ordentligt; kraftigt el. väl tilltaget grepp: Med ett förnuftigt grabbatag släckte (han) de ännu qvarsittande eldgnistorna i sin herres flygande bakhår (Almqvist, Tre fruar i Småland, Jönköping 1842-43) 2 det att ta sig i kragen och få något gjort: Nej nu gör vi ett grabbatag och flyttar den där jävla Billy-hyllan och sedan drar vi bort till Citygross och storhandlar 3 det att två män kramas med varandra, ev. ngt stelt och obekvämt 4 björntjänst; det att plumpt och osmidigt ta sig an ngt med stor entusiasm: Måhända menar han väl, men det blir bara grabbatag av alltihop 5 särsk. i uttr. komma i grabbtag med (ngn); det att komma i strid med (ngn) 6 rik fångst 7 s.k. kärlekshandtag, eng. love handles || -et; -en



Vilket användbart ord! Trodde det var ett dialektalt uttryck förbehållet skånska bönder att begagna sig av, men så märkte jag att det stod med i SAOB. Och med ens märkte jag att det ju hade en mängd fler betydelser än de som stod listade där; allt fanns i mitt huvud! Och nu finns det även i Era kultiverade huvuden, kära läsare!


Grabbatag (7); Kärlekshandtag

(Och jag är fullt medveten om att det (antagligen) är meningen att man ska fokusera på midjan i bilden ovan... Men jag kan inte undgå att tänka att det där bikinispännet sjunger på allra, allra sista versen...). Andra bloggar om: , ,

Kommentera här: