Kalla kriget och Buddy Holly

Det hände en del på 50-talet (har jag läst, inte upplevt själv). Till exempel så gjordes det musik då, precis som alltid annars. Rock n Roll, doo-wop, blues och rockabilly och grejer. Inte helt fel. Och har jag gjort topplistor till 60-, 70-, 80-, 90- och 00-talet, så stod helt enkelt 50-talet på tur. Här är listan. Det bästa med att ha täckt in de senaste 60 åren av musik är att om jag kommer på någon låt som jag glömt, så platsar den garanterat in på någon av listorna. Förutsatt att det inte är någon dammig gammal Sinatra- eller Piafklassiker från 1940-whatever, då får jag problem.



Den där "Hmm, jag borde göra en EPIC 80-talsplaylist"-tanken som jag fick för ett par månader sedan är nu uppe i sex stycken spellistor med totalt 1289 låtar (74 timmar) än så länge. Och då ska man veta att jag har ratat uppskattningsvis 10-12 ggr så många låtar. En par vanliga differentialdiagnoser för att man blöder från öronen är skallbasfraktur eller ebolavirus, men jag tror snarare att mitt nuvarande tillstånd beror på att jag lyssnat på omänskliga mängder skräp de senaste veckorna.

Ni ska med andra ord vara tacksamma för att ni får guldkornen serverade på detta viset. Jävligt tacksamma.




Andra bloggar om: musik, spotify, 50-tal, rockabilly, rock, musikhistoria