Varför jag skulle låta bli att vaccinera mig / Det blir sällan som man tänkt sig

Jag vill inte bidra till att skapa resistenta virus, var den första tanken som dök upp i huvudet på mig. Sen dök det upp några fler.

Jag tillhör ingen riskgrupp. Och Danmark verkar ta det rolig/lugnt, så varför skulle då inte jag göra detsamma? Vaccinet är dessutom framstressat, och tycks vara undermåligt testat. Och hur länge sitter ett vaccin i - 8-10 månader? Och blir man smittad så är man immun i - 10 år? För alltid? Tills viruset muterat tillräckligt? Och vill jag verkligen stödja det slöseri med pengar som en massvaccinering innebär? Kanske kunde man pumpa in pengarna i vårdens magra lönebudgetar istället ... Dödligheten är inte högre än vid en vanlig influensa, och såna har jag aldrig brytt mig om att vaccinera mig mot. Så varför nu?

Och när sedan arbetskamrater börjar komma med altruistiska kommentarer som att "jag är här för patienternas skull - därför kommer jag att vaccinera mig", så vill man ju bara spy. Och alla "tänk på barnen" sen! Att föra in såna känsloargument i en sakdebatt är ett tydligt symtom på bristande logisk stringens.

Men. Om knappt två veckor kommer jag att påbörja min första betalda semester på drygt 3,5 år. Och fan ta mig om en liten influensavåg ska få sabba det för mig. Så nu sitter jag här. Med lite värk i överarmen, och med ett sött litet plåster över instickssåret. Osårbar och tacksam.

Det där sista kanske var sarkastiskt.


Andra bloggar om: , , , , ,

Kommentarer:

1 ns:

Det hade självklart varit bättre och billigare att satsa pengarna på vaccination för enbart högriskgrupperna och resten på vårdinsatser för de som blir sjuka. Men då hade pengarna inte hamnat hos vaccintillverkarna. Tydligen är det viktigare att göda läkemedelsföretagen än att se till folkets bästa.



Det är socialstyrelsen (tror jag) som har beslutat och beställt vaccinet. Hur är det med insynen i det beslutet om man ser det ur demokratisk synvinkel? Enligt artikeln nedan ser det ut att finns ett bindande avtal mellan staten och GSK. Att om WHO utlyser "pandemi" så har statem förbundit sig att beställa vaccin till hela folket. Det kan vara förklaringen till att vi nästan är ensamma om massvaccination medan våra grannländer gör det endast på högriskgrupperna. Hemligstämplat förstås, därför min fråga om insynen i beslutet.



http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3609341.svd

2 Tuss:

du får ta och rapportera om biverkningarna tycker jag. jag har svårt att bestämma mig... tror inte influensan är så farlig men jag vill inte smitta massa folk i onödan. eller nåt.

nästa vecka ska jag iaf praktisera på influensaskolan! tjoho.

3 Robert:

Har ni en Influensaskola där uppe?? Worst name for a school ever :-P

4 Tuss:

haha, ja! eller de flesta skolor verkar vara influensaskolor nu... kågeskolan är den senaste.

Kommentera här: