Recension: Kenny Begins






Star Wars möter Liftarens Guide till Galaxen möter Runar Sögaard, på ett ungefär. Med en gnutta av känslan som infinner sig när man läser Svålhålet av Mikael Niemi. Inte årets intelligentaste film kanske. Men antagligen en av de charmigaste. Kan väl sammanfattas som en ärketönts förvandling till antihjälte. Johan Rheborg är suverän, och birollsgalleriet (Brasse Brännström, Sissela Kyle, Björn Gustafsson, Pernilla August, Johan Glans, m.fl.)  är klockrent. Och tja, jag skrattade i alla fall. Sen vet jag inte om det kanske säger mer om mig än om filmen i sig. Malena Janson SvD sammanfattar det kanske bäst; "en barnfilm för vuxna pojkar". Den var klart värd biljettpriset i varje fall.

Mitt betyg: 7/10. Bästa svenska filmen sen ... jaa, du ... länge.


Andra recensioner:
Konsensus där, således.



Strax dags för Earth Hour förresten. Jag kör givetvis hardcore-versionen och passar på att frosta av frysen samtidigt.


Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer:

1 ...:

Klart att det var värt biljettpriser.. 20 kronor.. billigt!

=D

Kommentera här: