Dagens fråga

En fundering som växt fram under dagen, och som jag inte riktigt lyckats släppa, är denna: Vem i helvete behöver fem moppskaft?


Hur är det meningen att jag som konsument ska reagera på detta? "Jomen, jag moppar ju ganska frejdigt och våldsamt, och moppskaften slits rätt snabbt för mig, så det är väl bara att slå till, så har jag moppskaft så jag klarar mig året ut" ... ? Eller ska jag gå ihop med fyra bekanta och skramla ihop litegrann, så att vi betalar två kronor var för att kunna vårstäda ordentligt?

Två moppskaft är för mig mer än en livstidsförbrukning.

Förutsatt att de inte är av skitkvalitet och går sönder lätt, då. Varpå jag antagligen skulle sluta moppa golvet och helt enkelt flytta när det började bli för skitigt. En sak är dock säker. Hade det varit 1992, mitt i ninjasköldpaddevågen som då rådde, så hade jag lätt bunkrat upp. Bättre vapenreplika än ett moppskaft får man leta efter. Fast jag var ju å andra sidan alltid Raphael, och inte Donatello ... Hmm ...

Fan, känner mig som Andy Rooney nu. Och det är ingen bekväm känsla.

Över, under och definitivt ut.



Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Kommentarer:

1 Tuss:

haha. moppskaft i aluminium är dessvärre av just skitkvalitet så det är nog lika bra att bunkra upp... de böjer sig lätt. (eller var de av plast? isåfall böjer de sig inte utan går av direkt.)

hursomhelst så städar ingen vettig människa med garnmopp längre, utom möjligtvis i tvättstugan.

2 Robert:

Städproffset har talat!

3 Tuss:

yes! jag får numera vara expert i både städ- och språkfrågor.

4 Robert:

Inte illa! Angående städattiraljer förresten, så verkar det vara vanligt att ett a läggs till i slutet av substantivet, så att det blir till ett verb. Dammsuga, sopa, moppa och så vidare. Men att kvasta verkar däremot inte vara ett korrekt ord? Vadan detta??

5 Tuss:

jodu... allt kan verbifieras. (även damp! syrrans kompisar säger dampa när nån får frispel.)



men när skulle du då vilja påstå att du kvastar? när du... sopar med kvast? jag tror inte att behovet av verbet finns helt enkelt. men det är du som talare av språket som bestämmer! använd ordet så finns det. :)

6 Robert:

Så, teoretiskt sett, så kan man verba allting?



Att fiska är att jaga fisk, men att älga, rena eller maska är något helt annat. Hmm-hmm-hmmmm ...

7 Tuss:

de är väl då så kallade lexifierade verbifieringar. :D rena kommer dock knappast från djuret ren!

8 Fiffi:

Men - 5-pack???!!!

Hur tänkte dom? Det är ju billigt med en tia för EN. Vill dom inte tjäna pengar eller vadå?

9 SAM:

haha. köpte du queentandborsten förresten?

Kommentera här: