Akrylamid

Alldeles nyss, i en enkätundersökning - som kanske önskar vara anonym - för ett företags räkning - som antagligen också önskar bibehålla sin anonymitet intakt - ställdes följande fråga, följt av en 10-gradig skala sträckandes från "Instämmer helt" till "Instämmer inte alls": [Företagsnamnet]:s chips tillverkas av 100% solrosolja. Och där tvekade jag litegrann, måste jag faktiskt erkänna. Så till den grad att jag frågade min kompis Wikipedia hur det egentligen ligger till. Och där fick jag omedelbart svar på tal fundering: "Potatischips är tunna friterade skivor av potatis." Detta går helt i samklang med min egen uppfattning. Wikipedia understryker även att solrosolja är "en av de vanligaste formerna av matolja", som det är "fullt möjligt att använda (...) även som smörjolja och/eller bränsle." Således ingenting som man tillverkar chips av. Dock är det inte nödvändigtvis uteslutet att det kanske kan användas vid tillverkningen av tidigare nämnda friterade potatisskivor. Till exempel vid själva friteringsmomentet. Försök bara inte lura i mig att dessa skivor består av 100% olja. 

Följdaktligen kände jag mig tvungen att kryssmarkera alternativet "Instämmer inte alls."

Nu; åter till högtrycksverkligheten.


Läs även andra bloggares åsikter om ,

Kommentarer:

1 bir:

ha det bra din lille ordspottare!

2 ViDu:

Tror att alla tre som läser min blogg har överseende med att jag har pausat...

Kommentera här: