Tack för en helkväll, Carl von Linné!

Satte mig ner här framför datorn strax efter det att matchen var slut.

Klockan var väl kanske 18:30.

Jag hade då ett tydligt mål. Jag skulle artbestämma och kategorisera alla våra växter (Plantae) ner till minsta underart/hybrid (Domän - Rike - Division - Underdivision - Klass - Ordning - Familj - Släkte - Art). Vi har visst 60 växter för tillfället, vet jag nu. Och jag blev precis klar. Sex timmar senare. Gick dock bet på orkidéerna (fyra stycken, svårt att veta vilken art de tillhör när ingen av de jävlarna blommar just nu), chiliplantorna (två stycken, är bara ett par-tre cm höga än så länge, går ej artbestämma) och två av våra Aloe som jag inte kunde fastställa tillförlitlig underart på.

Sen skulle ju varje växt få ett namn också, om den inte redan hade ett sen innan. Inte ett namn på latin eller ett officiellt namn på svenska, utan ett riktigt namn så att jag kan prata med dem ordentligt. Ampelliljorna (11 stycken) är nu döpta efter påvar, ormbunkarna (två stycken) efter svenska poeter som tagit livet av sig, och gullrankorna (tre stycken) efter sagoprinsessor. Och så vidare. Har sammanställt en lista över växterna, där de sorterats efter varje växts placering i lägenheten. Kommer antagligen att kompletteras med bilder framöver.

Nu känner jag mig väldigt tillfreds. Extremt välorganiserad och avslappnad. Som efter den gången då jag organiserade om i bokhyllan. Lycklig.




Så tack så mycket, Carl von Linné. You really made my day.

Tack till Niko Dimitrakos också.



Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Kommentera här: