Lamina och pediklar


Otroligt tjusig skiss över C5, som kartlägger vilka delar av arcus vertebrae som utgör lamina (rött), och vilka delar som utgör pediklar (blått). Hoppas den hjälper.



Tillägg, 2008-11-06 21:52


Sidobild. Lamina mellan processus spinosus och facettleden, pedikeln kan skymta fram mellan facettleden och kotkroppen, men syns i regel dåligt.




Då den lamina som befinner sig närmast röntgenröret ställs vinkelrätt mot bildplattan, framträder den med tydliga konturer. Samma sak med den pedikel som hamnar närmast bildplattan, som även den ställs vinkelrätt mot bildplattan, och får en tydligt avgränsande konturlinje. Den lamina som befinner sig närmast bildplattan, och den pedikel som befinner sig närmast röntgenröret, borde projiceras över varandra i mellanrummet mellan foramen intervertebrale. (I Emergency radiology så är det området bara utmärkt som 'pedikel'. Och i Pocket Atlas of Radiographic Anatomy så är lamina på vridbilden utmärkt som 'processus transversus'. Vilket ju är helt åt helvete).



Andra bloggar om:

Kommentarer:

1 jag!:

jo, det fattar jag ju! men jag fattar ju inte var i helvete lamina kommer fram på bilderna!!! aah! det står inget om de jävla lamina i litteraturen!! frick on a stick!

2 jag igen!:

jävla helvete!! jag ger upp! fattar verkligen inte! bajs! varför sköt jag upp detta till sista dagen?? aah! jag bara vet att jag kommer att få frågan om detta imorgon!

tack för hjälpen(hade säkert hjälpt en smart människa)

3 Robert:

Sov på saken, det sjunker nog in, nu har du bara en sån där härlig tentamensblockad i huvudet, hemligheten är att plugga in allt innan den sätter in (de sista 30 timmarna innan tentan brukar vara körda för min del)

4 Frida:

Kul sida! Det märks att du gillar att blogga!

Kommentera här: