Man kan få cancer av mycket

Man kan få cancer av det mesta i en vanlig ICA-butik. Lakrits, chips, fett, läppglans, rött kött, lättöl, salt, cigaretter... det mesta förutom purjolök och päron, om man väljer att hårdra det. Förutsatt att dessa inte besprutats, då. Att därför sluta sälja enbart cigaretter (DN, Aftonbladet, Dagen, SvD) kan därför ses som ett lite märkligt drag, förutsatt att det är själva cancerrisken som man är ute efter. (Ja, jag vet att risken är bra mycket högre för cigaretter än för något annat, jag är lite sarkastisk nu. Jag gillar sarkasm, det är anledningen till att jag fortfarande stiger upp om mornarna förmiddagarna).

Det som särskiljer cigaretter från övriga ting i en ICA-butik är dock att användadet av dem enbart är predisponerande för ett helt gäng sjukdomar. Det är det som cigaretter gör. Ingen övrig funktion såsom till exempel mättnadskänsla eller återfuktande av huden. Bara en för tidig död i pinnform. Plus hela den där beroendegrejen då. De fyller således ingen som helst logisk funktion.

En frestande slutsats som man kan dra av detta är att rökare är lite, lite dummare än resten av oss. Jag tror jag drar den, och går ut i solen en sväng istället. Man kan få cancer av det också, för övrigt. Jag hatar cancer... Jag har förresten varit på ICA i Teg en gång. Jag har varit på ICA i Sveg också. Eller nej, nu blandade jag ihop Sveg och Tierp. Skit samma. Ut i solen med mig nu.



Andra bloggar om: , , , , , ,

Kommentarer:

1 Eme:

Jah men skillnaden mellan cigg och andra saker som också kan ses som canserfframkallande är att rökning påverkar inte enbart den som röker utan även omgivningen och till och med ofödda barn påverkas av rökning. Så jag är helt för detta att sluta sälja cigg!

2 Robert:

Så sant som det är sagt

3 Liljeholmsbron:

Kommer ihåg att British Airways för några år sen ville sluta med att servera Alkohol på sina flyg, men först skulle dom "övertala" några andra flygbolag att gå med så dom inte tappade passagerare med att vara ensamma om det. Verkar inte vara nått annat bolag som nappat på iden. Så bye bye Ica.

Kommentera här: