Dagens i-landsproblem #31: "Vad finns bortom universum?"

Ibland kommer det fram när jag pratar med diverse löst folk att jag läser en kurs i astronomi den här terminen. Och då kommer deras kvasifilosofiska sida direkt smygandes. Det slår aldrig fel. "Är vi ensamma i universum", "Finns intelligent liv på andra planeter", och så min personliga favorit; "Vad finns bortom universum"? Jag tänkte besvara den frågan nu. Och sen trycka upp en tjock bunt visitkort, med en direktlänk till det här inlägget på ena sidan, och en liten karta med vägbeskrivning till Danmark på den andra.

Svaret lyder: Universum omfattar all rymd; det kan inte finnas något "bortom" universum som det expanderar ut i, för det existerar inget "bortom" över huvudtaget. Universum är allt. Att fråga vad som ligger bortom universum är lite som att fråga vad som ligger norr om Nordpolen. Tyvärr medför detta att Douglas Adams fabulerade lite i Liftarens Guide Till Galaxen när han skrev om restaurangen vid slutet av universum, då ju universum inte har något slut. Resten av boken är dock att betrakta som obestridlig hårdfakta.

 "In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move"  
 
/Douglas Adams, Liftarens Guide Till Galaxen
 




Andra bloggar om: , , , , , ,

Kommentarer:

1 Rikard:

Restaurangen i slutet av universum syftar ju på slutet som i universums undergång, alltså ett tidsmässigt slut. Jag är inte helt säker på om det talades om slutet av universumet rymdmässigt också - det var trots allt ett halvt decennium sedan jag läste den sist - men jag kanske har fel.

2 Robert:

Damn, har läst den så pass många gånger att jag borde vetat bättre. Givetvis har du rätt. Får skylla på att jag är sådär "mänsklig" idag.

3 Ninja:

Dont Panic !

4 donbamse:

Det var det dummmaste påståendet jag hört!!! Att det inte skulle finnas nått bortom universum. att ens jämföra den frågan med vad som finns norr om nordpolen, men jag ska berätta vad som finns norr om nordpolen, RYMDEN!!!!!!!!!!!!!!

5 Robert:

Nej, Nordpolen ÄR norr. Rymden finns utanför exosfären, runt hela jordklotet. Men alla kan ju inte ha begåvats med en förmåga att tänka abstrakt i tre dimensioner.

6 Robert:

Följdfråga, o du användare av överdrivet många utropstecken: Vad finns då bortom Universum enligt din mening?

7 jag + din mamma:

min mamma!

Kommentera här: