Bokenkät

1. Vilken bok läste du senast?
Goda omen, av Terry Pratchett och Neil Gaiman


2. Vilken bok ska du börja på härnäst?

Siktar på Naked Empire av Terry Goodkind


3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Manliga, skulle jag tro. Men det är jämnt


4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
Det händer, men det är ovanligt. Vissa böcker vill jag inte ska ta slut


5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Tips från folk, men även genre och vad jag vet om författaren i fråga


6. När blir en bok för lång?
Beror helt på hur intressant den är. Bibeln och Krig och Fred är två alldeles för långa böcker


7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Läser hellre på engelska än på svenska. När jag läser på svenska så översätter jag det nästan alltid till engelska i huvudet. Jag började gå över till engelska mer och mer sen jag läste en översättning av Exorcisten, där de översatt "fucking" med "knullande" genom hela boken ("han föll ut genom det knullande fönstret" är ett citat som etsat sig fast i minnet)


8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Berättelsen om Pi av Yann Martell


9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Ja, det kan jag. Jag brukar ge upp när jag känner att jag behöver ta längre och längre pauser från boken. När pauserna blivit så långa att jag glömmer bort vad boken handlar om så ger jag upp helt och hållet


10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Det finns mest faktaböcker, skräck och fantasy i min bokhylla, men även en del poesi och vanlig hederlig skönlitteratur. Det förekommer inte en enda deckare



Enkäten hittade jag hos Mats Strandberg
Andra bloggar om: , , ,

Kommentarer:

1 Em:

"Han föll ut genom det knullande förnstret"...? Hur kan en sådan översättning ens gå igenom korren? Nä, orginalspråk är det bästa om man vill ha ut det mesta av boken!

Kommentera här: