Topp 10: Tåglåtar


image583
Sommaren -03. Jag gillade fortfarande tåg på den tiden.


Det här är en tåglåtslista, den handlar om tåglåtar. Det här är en tåglåtslista, den handlar om tåglåtar. Det här är en tåglåtslista, den handlar om tåglåtar. Den har ingenting med vilken musik jag helst lyssnar på när jag åker tåg att göra (fast det lät iofs som en bra idé till en lista, antecknar den till en annan gång). Ej heller krävs det av låtarna att de ska handla om tåg, annat än att de omnämns som metafor eller dylikt, samt att ordet tåg eller train (eller för all del Zug eller varför inte tog) eller någon annan tågrelaterad term (läs: tunnelbana) ska förekomma i titeln.
  1. Night train - Guns N Roses
  2. Stop that train - Bob Marley
  3. Freight train blues - Bob Dylan
  4. På tunnelbanan - Doktor Kosmos
  5. Waiting for a train - Jimmie Rodgers (fast Johnny Cash gör den bättre)
  6. Crazy train - Ozzy Osbourne
  7. This train don't stop here anymore - Elton John
  8. Tåg - Jakob Hellman
  9. Mystery train - Elvis Presley
  10. Train kept a rollin' - Aerosmith
Bubblare: Train of consequenses - Megadeth




Andra bloggar om: , , , , , ,

Kommentarer:

1 annie:

train on fire- mando diao

2 Robert:

Den hade såklart platsat. Kom precis på att jag glömt Nostalgia locomotive av The Mo också. Den hade lätt varit topp 2 på listan, om jag bara använt huvudet när jag skrev den :-)

3 Jarno:

Gunslåten handlar egentligen om vin. Night Train är ett vinmärke som bandet gillade/hade råd med under de tidiga åren, men för att slippa bli stämda så ändrades låtnamnet till Nightrain. Den heter alltså inte Night Train, men visst ordet "train" finns ju där i. ;)

4 Robert:

Fan då, jag som brukade lyssna på den när jag jobbade natt på den tiden då jag fortfarande körde tåg :-) Men jag funderade lite över textraden "take your credit card to the liquor store" faktiskt :-P

5 Hans Söderling:

Lite modernare tåglåtslista än den som jag har på lager och då tänkte jag på världens första guldskiva: Chattanooga Choo Choo med Glenn Miller ( versionen ur Sun Valley Serenade är bättre) samt "tunnelbanelåten" Take the A-train med Duke Ellington. Ex alltså.

Kommentera här: