Spöken i tunnelbanan

Jag var där när bilden från tunnelbanan (längst ner) togs. Det måste ha varit i februari eller mars 2003. Att tunneln inte används längre, som det står i artikeln, stämmer dock inte riktigt. Det är en nödutgångstunnel i Skarpnäck, och den används väldigt flitigt av diverse klottrare.

Vad gäller själva bildtagningen så var det lite egendomligt. Min kompis tog en bild på en helt tom tunnel, och på bilden framträdde sedan en vit, väl avgränsad siluett. Men ett spöke var det nog inte. Snarare ånga av nåt slag, tunnlarna är ju rätt fuktiga av sig. I vilket fall som helst så blev den veckans samtalsämne.

Vi återvände nån vecka senare och tog ett helt drös med bilder, men lyckades inte återupprepa bedriften. Skarpnäck station blir annars hela 14 år gammal i år, och med en så pass rik historia så skulle det inte förvåna mig om det spökar riktigt ordentligt där nere.

(Och det heter tunneltågförare, inte tunnelbanechaufför).



Andra bloggar om: ,

Kommentarer:

1 Psykistern:

Öh, va? Hur -fan- har dom fått tag i den bilden?? Och hur vet dom att det är en tunnelbanechaufför i Stockholm som har tagit den? :S

2 Robert:

vill minnas att du skickade iväg den till nån som sysslade med spökbilder, för bedömning? den kanske betraktas som en klassiker i spöksammanhang numera? :-P och kanske borde aftonbladet ge dig några kronor för att de publicerar en bild du tagit, vet inte hur sånt där fungerar?

3 Magistrologen:

Efter lite forskande hamnade jag på den där spökwebben och konstaterade att min bild tydligen blivit något av en klassiker eftersom dom t.o.m. har den på sin förstasida som "exempel".

Ja, Aftonbladet borde fan ge mig pengar. Ska maila dom. :P

4 Robert:

Tufft. Det gör ju mig indirekt till något av en spökexpert, då jag var närvarande vid den numera välkända övernaturliga upplevelsen :-P

Lätt att du ska! Skriv att xrob ska ha en trisslott också, i och med att det var jag som tipsade dig :-)

5 Patrik Jönsson:

Bilder som skickas till oss på Spökwebben hade vi på denna tid en text med avtal att vi får använda bilderna. Jag minns mycket väl mailet och det var skrivet precis så som det publicerats.

Vi har inte bilden på förstasidan heller ska tilläggas.

6 Psykistern:

Jasså du har hittat hit också :-P

Jag motsätter mig inte att du använder min bild på din websida, jag motsätter mig heller inte att Aftonbladet använder bilden. Däremot väcker det en rätt intressant fråga angående äganderätten för tredje part, jag kan inte påstå att jag minns avtalet vi slöt 2003 men att den omfattade full upphovsrätt och därmed rätten att skänka bilden vidare (för du har väl inte sålt bilden till Aftonbladet?) till tredje part tror jag inte.

Som sagt, jag motsätter mig inte användandet av min bild, det är bara kul att se den i oväntande sammanhang - om än lite taskiga creds till en "tunnelbanechaufför" som faktiskt har ett namn.

7 Psykistrologen:

Förresten så har ni visst min bild på förstasidan, vid "Nu lanserar vi Spökbilder". Det tycker jag är trevligt.

8 Tunneltommy:

Brukar ofta få sånna där märkliga vita dimmor på bilder jag tar nere i tunnlarna.

9 Patrik Jönsson:

Hej igen!

Haft mycket att göra, så väntade ca 5 år innan jag svarar här! ;)
Nej, vi har aldrig tagit betalt för denna bild givetvis. Vår sida har drivits sedan 2001 helt ideellt. Klart vi hade publicerat ditt namn om vi kommit ihåg detta. Ps: I skrivande stund ligger faktiskt din bild på vår startsida. Japp, den är en typ av "klassiker" inom spökbilder i dagsläget!

5 år...satans vad tiden går alltså! Hör gärna av dig på vår sida, där finns vår kontaktinformation. Ha det nu gottis och sköt om er alla! =)

Kommentera här: