Dagens pseudodebatt

"Påhoppet" (dvs den enskilda människan Per Christian Jersilds personliga åsikt) är i sig är rätt komiskt, då det kan tyckas banalt att störa sig på en dialekt så till den grad att man knåpar ihop en debattartikel i ämnet. Lite 'intresseklubben antecknar' möter 'människor med alldeles för mycket fritid'. Men det faktum att väldigt många skåningar är så pass lokalpatriotiska (rimmar på idiotiska; sammanträffande?) att de faktiskt tar åt sig av spektaklet är betydligt roligare. Jag vet inte varför lättstötta människor roar mig. Kanske för att jag vet något som inte de vet. Eller varför inte vice versa.

Faktum är att skånska kan vara svårt för många att förstå. Jag hade problem med att hänga med i föreläsningarna ibland under mina första skälvande månader på denna stolta, säregna lilla udde. Men öronen acklimatiseras. Det går att lära sig att både begripa och tala (nåja) skånska. Till viss grad. Danska däremot har jag insett är en omöjlig uppgift att bemästra (och det är huvudanledningen till att jag fortfarande håller till på denna sidan sundet).

Sammanfattning:
Till P.C. Jersild: Jaså, det säger du? Okej. Åsikt registrerad. (Antagligen av FRA också).
Till Skåne: Tagga ner och ta det lite lugnt för fan. (Peps Persson skäms över er).

Är less på allt prat om "ont blod". Hört talas om åderlåtning?



Andra bloggar om: , , , ,

Kommentarer:

1 farornaskonung:

jaha... så därför så måste ju jag kommentera din kommentar, jag gilla pc innan - inte nu längre, kastar mina 10 böcker imon i sopsorteringen

2 Robert:

Skicka dem till mig istället, måste erkänna att jag bara läst nån enstaka bok av honom! Det är en dödssynd att slänga litteratur

3 Anders B Westin:

Hej

PC Jersild skrev en inlaga om dålig taltydlighet och dålig ljudteknik. Skånska är bara ett litet specialproblem i ett stort generellt problemområde.



Taltydlighet mäts och beräkna med STI (speech transmission index) och är ren matematik.



Att det i Skåne lokalt utbildas en dialekt med lägre modulation kan ju inte PC Jersild rå för.



Det är bara fysik och perception.



Kunskap är ett annat ämnesområde att fördjupa sig i.

4 Robert:

"Liv" är annars ett förträffligt ämnesområde att disputera inom... ;-)

5 Susanne:

pc - är inte det en sorts dator?, skriver mac-användaren. :)

6 Bemba:

Nu får vi ha överseende med att skåningar är snarstuckna och fientliga när det kommer till det faktum att skånska är en svårförstådd dialekt, jag menar kör ner 2 lastbilslass gröt i halsen på vem som helst så blir det svårt att tala förståeligt.



Det är bara att tjyvlyssna på skåningar som pratar med varandra så inser man snabbt att inte ens skåningarna själva begriper vad samtalet gick ut på.



Självklart skall svårförstådda dialekter bort om man har ett publicservice-arbete, ett exempel ett fartyg i nöd och en gåsapåg skall beordra utrymning så lär servitörerna i resturangen duka fram någon exotisk maträtt istället.



Hemma får skåningen bräka bäst han vill

Kommentera här: