(Än så länge) misslyckat(?) listförsök: Romantiska komedier

Hade planer på att göra en topp 10-lista över de bästa romantiska komedierna. Men det visade sig vara väldigt svårt. En komedi är en sån där lättsam film bestående till merparten av situationer som är menade ska locka till skratt och/eller ska få människor att må bra på ett eller annat vis, exempelvis genom att vara överdrivet dråpliga, osannolika, pinsamma, underfundiga eller kanske filmade i slow motion. Det som gör vissa av dessa komedier romantiska är det faktum att mannen och kvinnan som man genom hela filmen vetat kommer få varandra i slutet, får varandra i slutet. Till uppskattningsvis ~99% i alla fall.

En växande subkategori till dessa sliskiga skrattfester är romantiska äventyrskomedier, där mannen och kvinnan jagas genom hela filmen av antingen pirater, gravskändare, yrkesmördare, asiater i svarta kostymer + solglasögon, utomjordingar eller något helt annat. En och annan explosion brukar smyga sig in också, för filmskapare tror att det attraherar fler manliga tittare. Vilket det ju finns en viss möjlighet till att det faktiskt gör, jag upplever mig inte vara direkt representativ för hela det (ur)manliga könet, så jag är inte lämpad att varken bekräfta eller dementera ett sådant påstående.

Problemet är dock: Har det ens gjorts 10 Riktigt Bra romantiska komedier? High Fidelity och Groundhog Day (a.k.a. Måndag hela veckan) tycker jag är givna på listan. Men sen...... ?? Hjälp!

Kommentarer:

1 Rikard:

Oh, det här är mitt område. Det finns en hel del riktigt bra rom-coms även om man utesluter de typiska Sömnlös i Seattle-varianten där Meg Ryan alltid har ett finger med i spelet. En sentida sådan som jag håller nära hjärtat går faktiskt på TV6 ikväll; Tro, Hopp och Kärlek av och med Edward Norton och Ben Stiller.



Annars så har vi ju en annan sentida brittiska klassiker som Shaun of the Dead och den härligt over-the-top:iga Love Actually. Två andra givna deltagare är ju den övermysiga Amelie från Montmartre samt Eternal Sunshine of the Spotless Mind.



Så. Nu har du lite att jobba med - varsågod :)

2 Sandra:

men påminn mig!

Kommentera här: