Visste du att: Stavfel som inte är stavfel egentligen

image507

Både symptom och symtom är godkända stavningar enligt Svenska Akademiens ordlista över svenska språket, och Aftonbladet (ovan) verkar köra med p-varianten. Men. Skriver man symptom med p på en tenta på Medicinska fakulteten vid Lunds Universitet, så korrigerar läraren som rättar tentan "stavfelet". Flertalet föreläsare har även de poängterat vikten av att stava symtom utan p. "Det är bara så man gör, helt enkelt", får vi gång på gång reda på. De verkar vara utsända på ett heligt korståg av någon högre instans (möjligen Horace Engdahl), med syfte att helt utrota symptom och ersätta det med symtom. Och det är humor. Just för det är helt jävla meningslöst. I engelsk litteratur så skriver man symptom. För det heter så. Varför Lunds Universitet gör det till en principsak att motarbeta en internationalisering vet jag inte. Jag vet bara att jag finner det putslustigt.



Andra bloggar om: , , ,

Kommentarer:

1 peter:

kul. Jag har naturligt alltid stavat med p, har sett stavningen utan så mycket att jag trodde jag hade fel och ändrade min stavning. Jag har så svårt att stå emot grupptryck. Det är symptomatiskt för mej.

Kommentera här: