Topp 10: Covers

Alright, som utlovat; en topp 10-lista över de (enligt mig) bästa coverlåtarna. Låten på förstaplatsen är för övrigt en av de starkaste låtar som någonsin spelats in. Jag har garanterat missat en hel del klockrena låtar, precis som i denna listas motpol. Och jag drar listan baklänges den här gången, bara för att göra det lite mer förvirrande. Lite mer countdown-mässigt på detta viset. Vill man fördjupa sig lite i coverträsket så är Second Hand Songs en utmärkt begynnelsepunkt.

Bubblare/hedersomnämnanden:
Whiskey in the jar - Metallica (Thin Lizzy, bl.a.)
White wedding - Murderdolls (Billy Idol)
The great pretender - Freddie Mercury (The Platters)
Umbrella - Lillasyster (Rihanna)

Tänkte från början ta Turn the page av Metallica istället, men då originalet (Bob Seger) är precis lika sjukt bra som coverversionen, så fick det vara.


10. Bohemian rhapsody - Grey DeLisle




9. Always on my mind - Pet Shop Boys (Willie Nelson)




8. Sweet dreams (are made of this) - Marilyn Manson (Eurythmics)




7. Wicked game -
HIM (Chris Isaak)




6. Killing me softly - Fugees (Roberta Flack)




5. Jolene -
White Stripes (Dolly Parton)




4. Hit me baby one more time - Travis (Britney Spears)




3. My humps - Alanis Morissette (Black Eyed Peas)



2. Knockin' on heavens door - Guns N' Roses (Bob Dylan)



1. Hurt - Johnny Cash (Nine Inch Nails)





Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer:

1 Snukke:

En riktigt bra lista det där, riktigt bra.

2 Marcus Friberg (Helsingborgsbloggen):

Håller i stort med om listan, men skulle vilja ändra på ettan och tvåan.

Cred för att du tagit fram alla klipp!

3 Robert:

Marcus: Då tycker du precis som min sambo. Men jag står på mig, Johnny förtjänar förstaplatsen :-)

4 ursula:

nu börjar det likna nåt... en lista med ickecoversbästa kanske :) ..eller är tentorna (undvikandestrategierna)
borta..?
tack
särskilt för
denna eminenta njutningslista!

5 Kajsa:

Klockren lista :D Den enda jag inte håller med om till 100% är ettan. Däremot tvåan är ju en självklarhet, förstår inte att folk kan tycka annat!! Visst är Dylan bra men inget klår Axl's klagande stämma i den låten!

6 Robert:

Ursula: Massiv tenta på fredag, sen jobba i helgen, sen dröjer det några veckor till nästa tenta :-P Har faktiskt filat på en lista över de 10 bästa låtarna någonsin. Jag har spikat nio av dom hittills. Det har tagit mig över 3 år.

Kajsa: Axl gör verkligen låten till något helt annat än Dylans version, jag kan lyssna på den hur många gånger som helst :-)

Kommentera här: