Framtidsyrke: Murhund

1989 så var yrkesgruppen hotad i och med Berlinmurens fall och de massuppsägningar som det medförde (se filmklipp om murhundarna från SVT:s öppna arkiv här), men tack vare den ständigt ökande benägenheten att utfärda fängelsestraff och det allt hårdare samhällsklimatet, så är det trots allt ett yrke på stark frammarsch. Hade jag bara varit en hund, så hade jag lätt siktat på ett yrke inom murbevakarsektorn. Det är där som de riktigt stora pengarna finns att tjäna.

Angående vad som skulle kunna vara föremål för en sämre ordvits än 'att tanka film' förresten, så är svaret givetvis 'att filma en tank'. Att jag inte kom på det tidigare. Och ja, jag har skrivit "En midsommarnatts dröm" på klappan. Och jag har lagt ner nästan fem hela minuter på detta otroligt verklighetstrogna kollage, så det är bäst för er att ni tycker att det är riktigt uselt.


image551



(Ibland är man så stor inne i huvudet, som en bastant tusenårig sekvoja. Och ibland är man så himla liten, som en minimal, enträgen liten cancermetastas, några få dödsbringande celler stor. Är det inte märkligt hur drastiskt perspektivet kan svänga fram och åter? 'Bastant' vet ett väldigt roligt ord när jag var liten förresten, av samma anledning som 'sextant' var oerhört komiskt)



Andra bloggar om: , , , , , , ,

Kommentarer:

1 Anonym:

mauerhund..tja.. drar mig till minnes att man hört om någon som gjorten
pudel på hög nivå
vet inte om det var det som kallades hundtricket...
dina tidiga tantassociationer kunde säkert den god Sigmund
analyserat om det inte varit för det faktum att han
ställt tofflorna..
som
amatöranalytiker måste jag
förstås undra...hur ställde/ställer du dig till U-Tant resp.
mu-tant?..

2 Robert:

Blev faktiskt hotad till livet av en 50-årig kvinna med komönstrad mössa en gång, uppenbarligen tillhörande en rabiat subgrupp till mu-tanterna. Annars bestod min tidiga barndoms associationer till mu-tant främst kring pizzaätande sköldpaddor besittandes allehanda ninjakunskaper.

3 Anonym:

Cowabunga!

Kommentera här: