Väck inte (den stigande CRP-kurva som sover)

Häromdagen råkade jag nog väcka den där trevliga halsinflammationen som ligger och lurpassar på mig någonstans i kroppen och bara väntar på att jag ska överanstränga mig så att den kan blossa upp, med allt vad feberfrossa, krampande halsmuskler och sväljningssvårigheter heter (obs; onormalt lång mening). Det skulle vara intressant att veta vad mitt CRP ligger på just nu. Att vara fången i den här kroppen idag, känns lite som jag antar att det skulle kännas att  försöka manövrera Aniara genom världsalltet - Lite lagom uppgivet och lönlöst. Ni vet; hela den där grejen med

"[...]

Ja, genom Gud och Död och Gåta går
vårt rymdskepp Aniara utan mål och spår.
O, kunde vi nå åter till vår bas,
nu när vi upptäckt vad vårt rymdskepp är:
en liten blåsa i guds andes glas

[...]

Bisatta i vår stora sarkofag
vi fördes vidare i öde hav
där rymdens natt oändligt skild från dag
en glasklar tystnad välvde kring vår grav
",

och så vidare. Dagens ämne, utöver den obarmhärtiga uppgivenheten, verkar annars vara namnbyten. Invandrande svenskar vill visst heta saker som klingar lite mer svenskt (sannolikt för att de tröttnat på att folk aldrig verkar kunna lära sig att uttala deras namn rätt), och inhemska svenskar tycker visst inte att klassiker som Andersson och Svensson är fina nog för dem, något som resulterar i att de helt sonika byter till lite mer krystade, 'adelsklingande', namn.

Själv har jag givetvis funderat i samma banor. Fast det är väl främst förnamnet jag vill ändra på, då skåningar överlag inte är kapabla till att uttala Robert korrekt. Namnet består till en tredjedel av bokstaven R, denna skåningarnas ärkebokstav. Ibland önskar jag att folk bara sa du till mig, eller han om mig. För det är förbannat jävla jobbigt att behöva lyssna till deras artikulativa tillkortakommanden (obs; är lite osäker på om ordet artikulativa verkligen existerar, men ni fattar förhoppningsvis vad det betyder ändå).

Tänkbara nya namn: Super Mario. Fast det finns förvisso R i det med. Och i Optimus Prime likaså. Fan, det finns till och med ett R i Capricciosa. Och i Freddie Mercury kryllar det av R. Får väl lov att byta namn till Link helt enkelt, även om det inte är mitt förstaval. Namn som börjar på L ser så fula ut i skrift. I alla fall med min handstil.

Fast helst av allt skulle jag nog vilja heta Röntgen-Robban. Alternativt Robert von Roentgen (obs; (viss) sarkasm).




Andra bloggar om: , , , , , , , , , . Nu ska jag spela Majoras Mask resten av dagen. Stör ej.

Kommentarer:

1 ursula:

artikulativa...aniara genom världsalltet... man bara måste älska sånt

...mustn't one?

krrrrryyja peå daj reåbårt! ( betänk att äfven jag är inflyttad...)

2 Robert:

ja är det inte oemotståndligt så säg :-P



och jag gör vad jag kan för att krya på mig, det bedyrar jag :-) (var tvungen att använda 'bedyra', tror jag använt det i skrift 4-5 ggr bara. det kändes bra, jag ångrar det inte)

Kommentera här: