Topp 20: Intron (fast jag slänger med placeringarna 21-50 också)

Ett intro är inledningen av ett musikstycke. Oftast avses det parti av en låt som äger rum innan första versen börjar. Och därmed borde även den som levt under en stor, mossig sten långt ute i skogen i hela sitt liv vara någorlunda införstådd med vad som avses här. Har klippt ihop en söt liten video i två delar med de enligt mig 20 bästa introna. Och då mitt ord som vanligt är lag, så är dessa att betrakta som de 20 bästa introna någonsin, punkt. Och då jag känner mig generös idag, inkluderar jag även placeringarna 21-50 lite längre ner i inlägget. Dock orkar jag inte göra nån tjusig video till dem. Nån jävla måtta får det faktiskt lov att vara.

Och kom ihåg: Ett intro gör ingen låt. Men det är en bra början...


Placeringarna 20-11



Placeringarna 10-1



Såhär i efterhand så kan jag väl tycka att de var lite jobbiga att lyssna på. Lite som att läsa ett helt drös Kapitel 1 på rad. Och jag antar att jag tänjer lite på gränserna för vad ett intro är på plats 18, men texten som förekommer där tillhör snarare en sorts 'halvvers', som äger rum innan låter har hunnit börja på riktigt. Så jag bedömer att det är okej. Än en gång; mitt ord = lag.

(Och det är inte jag som är kass på att klippa, det är Windows Movie Maker som är kasst på att tona bort ljud utan att det blir störningar hela tiden).


Bubblare: Certified bomb - Cypress Hill

50. Painkiller - Judas Priest
49. The dark - Brian May (kanske lite fusk, då hela låten är ett enda långt intro)
48. Don't stop believin' - Journey
47. Sunday morning - No Doubt
46. Man on the moon - R.E.M.
45. 96 quite bitter beings - Camp Kill Yourself
44. Suite pee - System Of A Down
43. Roll away the stone - Mott the Hoople
42. Iron man - Black Sabbath
41. Spaceman- Babylon Zoo
40. Zerstören - Rammstein
39. For whom the bell tolls - Metallica
38. Bohemian rhapsody - Queen
37. Black tangeled heart - Silverchair
36. Radio/Video - System Of A Down
35. You can't always get what you want - Rolling Stones
34. Talk dirty to me - Poison
33. Stir it up - Bob Marley
32. Mustapha - Queen
31. Tunnel of love - Dire Straits
30. The grand conjuration - Opeth
29. Blaze of glory - Bon Jovi
28. Sanitarium (welcome home) - Metallica
27. Heart full of black - Burning Brides
26. Welcome to the jungle - Guns N Roses
25. Should I stay or should I go - The Clash
24. The great conquer + Doom - Purusam
23. By the grace of God - The Hellacopters
22. ...And justice for all - Metallica
21. Talk - Coldplay

Phew. Och så topp 20, utifall att YouTube får för sig att radera videon ovan; de gör så lite i tid och mest i otid.

20. Poison - Alice Cooper
19. I believe in a thing called love - The Darkness
18. Devil's plaything - Danzig
17. Beast and the Harlot - Avenged Sevenfold
16. 9 to 5 - Dolly Parton
15. Drive dead slow - Sahara Hotnights
14. Friends - The Wannadies
13. Destiny - Stratovarius
12. Eat the rich - Aerosmith
11. Child in time - Deep Purple
10. City of blinding lights - U2
09. Inside - Stiltskin
08. Keep yourself alive - Queen
07. Barracuda - Heart
06. The beautiful people - Marilyn Manson
05. Road to Hell - Chris Rea
04. Thunderstruck - AC/DC
03. Down with the sickness - Disturbed
02. Don't tread on me - Metallica
01. Minus Celsius - Backyard Babies



Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer:

1 Frido:

och...varför är inte Joni med på listan?

2 Robert:

Ge mig ett exempel på ett bra intro av henne. Visst, början på A case of you är rätt härlig, men inte tillräckligt bra för att platsa på den här listan. Enligt mig.

3 Frido:

okay. Det kan jag göra. Kanske. Osett om ännu, men finns det någon minimilängd?

4 Robert:

Nej då, ett intro är alltid ett intro.

5 Frido:

Hm...pröva med Woodstock då. Den borde duga. Sen kan du också lyssna på "Hey Hey, My My (into the black)" från Neil Youngs skiva "Rust never sleeps". Spår nr 9. Fast förväxla den inte med "My, My, Hey Hey (out of the blue)", som är spår nr 1 på samma skiva.

Kommentera här: