Topp 10: Vapen från tv-spel/datorspel

Listor på det här temat har redan gjorts, men då samtliga av dessa har haft hur sjukt jävla jättefel som helst, så gör jag en egen. Först, bidragen som nästan platsade:
  • Donatellos bo från Turtles (NES, 1989). Motivering: Räckvidden. Särskilt när man slåss mot Rocksteady för att rädda April ganska tidigt i spelet.
  • BFG 9000 från Doom (PC, 1993). Motivering: Kraft. Dödar allt. Snudd på för bra för att det ska vara roligt på riktigt. Tack och lov bjuder den långa laddningstiden på en liten taktisk utmaning, annars hade det här vapnet förstört hela spelet.
  • Voodoo Doll från Blood (PC, 1997). Motivering: Udda. Inte särskilt kraftigt, men ändå. Att springa omkring med en liten docka i handen har aldrig varit lika häftigt som det var -97.
  • Blades of Chaos från God of War (PS2, 2005). Motivering: Coolt. Det är ett par jävligt läckra svärd. Som etsats fast i underarmarna med hjälp av ett par kättingar. Bara att börja svinga.
Och så till den riktiga listan:

10. De röda sköldpaddsskalen från Mario Kart 64 (N64, 1997). Motivering: Användbart. Det i särklass bästa vapnet i spelet, och det av den enkla anledningen att de är målsökande. Och sparar man på skalen istället för att skjuta iväg dem så agerar de försvarssköldar istället.

9. Devastator från Duke Nukem 3D (PC, 1996). Motivering: Pang bara! Dubbelpipigt raketgevär som tar kål på det mesta. Och utan laddningstid dessutom. Livsfarligt är bara förnamnet.

8. Thunderbolt från Quake (PC, 1996). Motivering: Läckert. Att klyva motståndare med elektriska blixtar fyller mig med en (oroväckande?) känsla av vällust. Ingen höjdare att använda under vatten dock.

7. Metal blade från Mega Man 2 (NES, 1990). Motivering: Stilrent. Snyggt och smidigt. Inga överflödiga, kitschiga explosioner, utan ren och skär död i form av en blank sågklinga som viner genom luften. Dessutom enda vapnet i spelet som kan avfyras diagonalt.

6. Redeemer från Unreal Tournament (PC, 2000). Motivering: Kablam! När man lessnat på allt jävla finlir så är det skönt att det finns såna här vapen. Kärnvapen. Dödar allt. Eller kanske inte kackerlackor förresten.

5. Ice Beam från Metroid (NES, 1988). Motivering: Praktiskt. Blir fienderna övermäktiga så är det väldigt bekvämt att oskadliggöra dem genom att helt sonika frysa dem. Dessutom förvandlas de med ens till utmärkta plattformar att hoppa på.

4. Holy hand grenade från Worms 2 (PC, 1998). Motivering: Skönt. Härligaste vapnet i det i särklass bästa Worms-spelet. Lämnar ett stort fint hål efter sig. För att inte nämna död och förödelse i största allmänhet. Hallelujah.

3. Rail Driver från Red Faction (PC, 2001). Motivering: Innovativt. För det första så är siktet värmekänsligt, som gör att man kan se motståndare genom väggar. För det andra så slungar det iväg en aluminiumprojektil strax under ljusets hastighet, som kan gå rakt igenom tidigare nämnda väggar som en varm kniv genom smör. Samt penetrera flertalet fiender på ett och samma skott, om man nu är på det humöret.

2. Motorsågen från Doom (PC, 1993). Motivering: Kult. Känns lite mer ärorikt att döda i närstrid, vet inte varför. Antagligen så är jag lite gammalmodig av mig på det sättet. Och om man ändå ska döda någon på nära håll, varför inte passa på att göra det på det kladdiga viset?

1. Master Sword från valfritt Legend of Zelda-spel (Nintendo, 1987-2006). Motivering: Det ultimata vapnet. Det här är mitt vapen. Känslan jag får när jag håller det i mina händer motsvarar antagligen känslan en storrökare upplever när han sakta för dagens första cigg till sina läppar. När jag drar loss svärdet ur stenblocket i Temple of Time så känner jag mig hel. När jag planterar det i pannbenet på Ganondorf så känner jag mig fulländad. Perfekt.

image623



Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer:

1 SAM:

ja o jag e faktiskt lite nervös över hur det ska gå på måndag när vi ska demonstrera ett par frisyrer. first time ever

Kommentera här: