Bloggenkät

Fine, jag svarar väl på den här prylen som jag sett cirkulera i några veckor nu. Jag tar således till alla möjliga undanflykter för att slippa plugga till tentan jag har på fredag. Vill ni läsa nåt kortare så rekommenderar jag mitt förra inlägg istället. Det är till och med roligt.

1. Hur länge har du bloggat?
Sen klockan 20:33, den 2:a januari 2007. Så i 480 dagar, 3 timmar och 22 minuter. Cirka.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga?
Som en tråkig mainstreamfluga. Eller för att citera det första som jag någonsin skrev här på bloggen: "Då jag är den ende i Sverige som inte startat en sån här jävla blogg ännu så börjar det väl helt enkelt vara dags för mig med".

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Ingen aning. Fastnade för Tjuvlyssnat rätt tidigt vill jag minnas.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Jobbiga att läsa. Saknar helt fingertoppskänsla. Lite som nu då.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
35-40 stycken nånting, mer eller mindre frekvent.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
Tror det är 50/50, plus minus 22,5% åt vardera håll.

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Arga lappen. Skulle aldrig orka hålla mig till en enda grej på det viset, det är beundransvärt.

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Egoina. Vi är lika i den bemärkelsen att vi aldrig är särskilt seriösa. Hon är dock betygligt duktigare på att hålla sina inlägg korta och koncisa, mina är lite som att äta kräftor - väldigt mycket jobb för väldigt lite innehåll.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Blandat. De flesta tycker väl att det är trevligt att på ett enkelt sätt kunna ta reda på om jag lever eller inte.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Mer eller mindre. Jag är väldigt olika mot olika människor. Min sambo tycker antagligen att jag är mig hyfsat lik här på bloggen. Kanske att jag är lite frispråkigare i verkligheten.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Jag har en i mitt tycke väl fungerande liten gräns - Jag röjer inte vem jag är, varken i ord eller bild. Sen är inget heligt.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Jag tänker på att väldigt många som jag känner på väldigt olika sätt läser min blogg, och jag lämnar ute detaljer ut mitt liv därefter.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Liten. Hade jag gjort det för att få bekräftelse så hade jag lekt IKEA och bloggat om sånt som går hem hos så många som möjligt.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Nej. Man kan få en bra uppfattning om vilken bild en person försöker förmedla av sig själv. Det är en signifikant skillnad.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Nej. En seans med undertecknad kostar mer än vad de flesta är villiga att betala.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Ja. Allt är alltid skadligt för någon. Jag tror även att det är skadligt för mig personligen att vissa andra personer bloggar.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
Nej. Jag har väldigt få ömma punkter. Jag blev kallad för apologet av nihonshu en gång, i syfte att pga ett litet faktafel i ett asgammalt inlägg förringa hela min blogg. Det citatet skrev jag ut och ramade in. Det hänger ovanför min säng nu. Jag blev även kallad av hjon av en filur från Råå en gång. Jag har inte orkat slå upp det ännu, men jag tror att det är ungefär som att kalla någon för tool.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Jag hade en period i mitt bloggande där jag halkade in på ett sidospår som var lite för seriöst för att jag skulle känna mig riktigt bekväm. Det ångrar jag. Jag skulle givetvis ha siktat på att fullända min sarkastiska ådra redan från start.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Bara fördelar. Att blogga rensar skallen från trams som bara ligger där inne och skräpar. Varje inlägg känns som att vårstäda frontalloben en smula.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Har jag fortfarande ett behov av att skriva av mig (vilket jag haft konstant sen i mellanstadiet, bör påpekas) så bloggar jag antagligen. Kanske här, kanske nån helt annanstans. Livet kommer att se väldigt annorlunda ut om två år, så mitt bloggande kommer antagligen också att te sig annorlunda.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Jag tror att det är ett bra sätt att nå ut till människor på. Kultur är ett för diffust begrepp för att jag ska kunna ge det en utförligare analys.

22. Avslutningsvis : Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
En hel del. Det rensar som sagt huvudet och det hjälper mig koppla av. Lite som att lösa sudoku, fast produktivt.


Fan vad jag är bra på att hitta på bra liknelser idag. Sudoku, IKEA, äta kräftor och vårstädning i ett och samma inlägg! I'm on a roll, baby! Jag hittade förresten den här listan på nån blogg som jag redan har glömt bort, och vart den hädanefter känner att ta vägen skiter jag högaktningsfullt i. Det är skönt att den är över.



Andra bloggar om: , , , , ,

Kommentarer:

1 egoina:

haha tack. Dock skriver jag en hel del icke-roligt skit. kvantitet före kvalitet, iallafall om man vill vara med på blogg.se startsida.

Kommentera här: