Vad äter bävrar egentligen?

Detta hade jag inte reflekterat över för fem öre, förrän alldeles nyligen, då jag läste denna artikel. Barndomens vanföreställning, att bävrar livnär sig på träd, träd och åter träd, föreföll plötsligt vara av det lite osannolikare slaget, när man väl började fundera kring det (Inget matsmältningssystem i världen lär väl klara av mycket fibrer liksom). Och dom är ju inte så jävla snabba heller för den delen, som uttrar till exempel, så dom borde ju inte vara några hejare på att fånga fisk. Det är där någonstans, mitt i den funderingen, som Wikipedia träder in och räddar dagen. Nu vet jag allt jag någonsin behöver veta om bävrar. Några korta fakta:
  • Bävrar blir i genomsnitt 15 år gamla
  • På en kvadratcentimeter bäverhud finns ca 23 000 hårstrån
  • En bäver kan klara sig under vattnet i upp till 20 minuter
  • Bävrar går inte i ide, utan är aktiva hela året
  • En vuxen bäver kan under en natt gnaga av ett träd med en diameter på 50 cm
  • Bävrars huvudsakliga föda utgörs av kvistar och vattenväxter (aha!)
  • För 10 000 år sen fanns det en art av jättebäver som blev upp till 2,5 m lång
  • Det går inte att söka efter "beaver" på Internet utan att man får upp en jävla massa porr istället

image399

Andra bloggar om: ,

Kommentarer:

1 Kajsa:

Seriöst, du räddar min dag!!

2 Robert:

Så lite så :-)

3 Filibabba:

fin bild :P

Kommentera här: