Folkomröstning

Det är, som jag en längre tid har misstänkt, meningslöst att hålla folkomröstningar. Går resultatet inte politikernas väg, så håller man bara en ny omröstning efter några år. Jag tror aldrig jag har använt mig av uttrycket "spel för gallerierna" tidigare, men det är nog för såna här tillfällen som idiomet skapades. Kommer det en ny omröstning om Euron även i Sverige framöver, så kommer jag att rösta blankt, då ett ja eller nej uppenbarligen inte besitter något som helst värde.



Andra bloggar om: , , , ,

Kommentarer:

1 Fredrik:

Är det inte ganska naturligt att man håller nya folkomröstningar när folket ändrar åsikt? Det danska folket har ju i många år varit väldigt positivt till avskaffandet av de fyra undantagen.

Jag tycker att det vore odemokratiskt att folket skulle vara bundet vid en folkomröstning. Ska vi kanske skippa våra val också då eller? Den borgerliga regeringen kan sitta kvar för evigt, för det är ju bara "spel för gallerierna" att hålla ny val...

2 Kevin:

Det där håller inte riktigt. Sveriges politik ska spegla hur innvånarna känner. Nu har människor fått en uppfattning vad euron innebär, vi har rest runt i länder som haft euron som valuta, och också kunnat se de positiva/negativa sidorna euron har haft för landet som helhet. Det är definitivt dax för en ny omröstning....

3 Robert:

Självklart ska politiken spegla folks åsikt. Jag har däremot svårt att tro att en ny omröstning skulle ha utlysts om danskarna röstat ja förra gången, och nu blivit mer negativt inställda till euron. Fast å andra sidan så skulle väl förmodligen partierna i majoritet också ha varit negativt inställda i såna fall, särskilt som de nyss haft val.

4 Observant:

Jag håller absolut med dig. Men så är det när politikerna sätter den egna agendan i första hand och folkviljan i andra. Det är så den västliga demokratin fungerar.

Kommentera här: