Dagens i-landsproblem #14

Dagens problem: Grannar med skitseg Internetanslutning.

När ens eget Internet inte fungerar av okänd anledning, och alla vanliga knep inte hjälper, vad gör man? Struntar i att sitta vid datorn? Nej. Man kollar givetvis om nån av ens grannar har ett oskyddat nätverk som man kan koppla upp sig mot. Lite ofrivillig solidaritet, så att säga. Nu är det bara en av mina grannar som inte riktigt har fattat det där med hur man skyddar sin trådlösa anslutning, och den grannen har en segjävla skitanslutning, knappt värd namnet anslutning ens en gång. Så nu sitter man här och får snigeldödslängtan, och allt går lika fort som det gjorde när man satt med 56.6 kbps-modem för 10 år sen. Tror jag går och lägger mig istället, och hoppas att min egen anslutning börjat fungera tills imorgon.




Andra bloggar om: , , , ,

Kommentarer:

1 Lollias:

Okej... eeeh... nä.
När min dator havererar går jag till maken och beklagar mig. Helst med många beskrivande tillmälen (om datorn, alltså). Sen är det upp till honom att fixa. Vi är då utan internet och datorns alla övriga finesser tills dess att han kommit på problemet. Sen finns ju datorn här på jobbet...
Att kalla det solidaritet när man åker snålskjuts på någon annan känns märkligt. Men jag uppskattade dock din tidigare tanke om att alla som läser din blogg är jävligt intelligenta, så du är förlåten! :-D
Och snålskjuts som går långsammare än de egna kliven kanske inte är så meningsfullt. (Fast det handlade ju om att åka med eller stå kvar, och då blev det där ett dåligt exempel. Äsch.)

2 Laura:

jag vet EXAKT vad du menar, and i suffer with ya

3 Robert:

Lollias: Det där med solidaritet var lite ironiskt menat, men jag kanske borde gå ut i trappuppgången och ropa högt och fråga vem det är som inte vet hur man skyddar sitt Internet, så att jag kan tacka honom/henne åtminstone? :-)

Kommentera här: