En seger för tolerans kanske, men knappast för musiken

Finns egentligen inte mycket mer att tillägga om schlager-EM. ESC verkar handla mindre och mindre om musik. Vinnarlåten var en av kvällens fem sämsta bidrag. Fast vem vet, kanske är det jag som har kass/anakronistisk musiksmak? Det kan givetvis inte uteslutas i alla fall. Nej, lösningen är att vi - precis som så många här i Skåne vill - delar upp oss i massa små skitländer, för att på så sätt få fler poäng att förvalta över och dela ut till varandra. (Är det inte det som syndikalismen går ut på för övrigt?)

Lite intressant att det bara verkar vara av ondo att grannländer röstar på varandra när det inte gynnar Sverige. (Jag la till "lite" i början av meningen bara för att jag tycker att "intressant" ser så fruktansvärt fult ut med versal i början. Jag har märkt att jag på sista tiden börjat undvika att skriva stora i:n i allt större utsträckning. Det är den nivån som mina största problem verkar ligga på idag).

image198
Eurovision Song Contest. Jag tar inget som helst ansvar för de matriella skador som eventuellt kan ha uppstått då du försökte trycka på din bildskärm i samband med att du såg knappen ovan.

Sen stod för övrigt Kristian Luuk för kvällens enda egentliga skandal, då han inför första låten (Bosnien & Hercegovina tror jag att det var) påstod att sångerskan var lik Nathalie Portman. Detta gjorde att jag, på de ~30 sekunder mellan det att uttalandet gjordes och det att sångerskan äntrade scenen, hann bygga upp enorma förväntningar. Kan det verkligen finnas två? Nej, det kunde det självklart inte. Kindbenen, öronen och hårfästet var kanske snarlika, men att jämföra hennes ögon med Nathalie Portmans är precis såna saker som man hamnar i Helvetet för (fast ingen anledning att oroa sig, då helvetets existens faller på sin egen orimlighet (lite som Fp:s skolpolitik, fast bara lite)).

Sammanfattningsvis så kan man väl i efterhand konstatera att det var ett ovanligt hjärndött sätt att slösa bort en lördagskväll på. Fast både sällskapet och maten höll högsta klass, så jag är nöjd. Och jag höll på Finland och den där låten med alla trummorna (Bulgarien??). Apocalyptica var annars bäst för kvällen.

Kommentarer:

1 Sara:

Jag håller helt med dig, fram tills sista raden. Finland var bäst, men bulgarien var värdelöst. Tack för att det är fler än jag som har sunda åsikter, men du, det heter faktiskt eurovision song contest, inte european.

2 Robert:

Oops, slarvfel, åtgärdat nu :-)

3 Lena:

jag var mest störd på Luuks jävla tuta...

Kommentera här: