De 10 viktigaste datorspelen

Artikel här.

Det amerikanska kongressbiblioteket listar de 10 viktigaste tv- och datorspelen. Ett bevis om något för att tv-spel äntligen börjar räknas som kultur. Ett kraftigt försenat erkännande för något som jag vetat i större delen av mitt liv.

image123
Spacewar från 1962

Sen att jag inte håller med om listan på många punkter är ju en annan femma. Den ser ut på följande sätt:

1. Spacewar (1962)
2. Star Raiders (1979)
3. Zork (1980)
4. Tetris (1985)
5. SimCity (1989)
6. Super Mario Bros 3 (1990)
7. Civilization I/II (1991)
8. Doom (1993)
9. Warcraft-serien (1994)
10. Sensible World of Soccer (1994)

Fel på listan enlig mig:
1: Super Mario Bros 1 var ett viktigare spel än SMB3. Essentiellt och stilbildande för plattformsgenren.
2: Wolfenstein 3D grundade fps-genren och borde stå med, inte Doom. Doom var inget annat än Wolfenstein med monster istället för nazister.
3: Ett sportspel har ingen plats på en sån här lista. Och om ett nu måste vara med - Varför inte välja nåt av de första istället, till Atari eller Commodore?
4: Zelda har en självklar plats på listan enligt mig, inte minst pga att det spelet var det första tv-spelet med spara-funktion.
5: Pacman var den första riktiga spelkaraktären, och han borde lätt platsa på listan.
6: Pong, någon? Haaallåå.
7: Mario 64 förde in tv-spelen i 3D-eran, och var en verklig revolution när det kom.
8: Varför Warcraft och inte Command & Conquer? Fast båda är grymt bra spel iofs, så det är hugget som stucket.
9: Kom verkligen Zork före Adventure? Svar: Nej. Större var det kanske, men inte först, och därmed inte förtjänt av sin plats på listan.

Så min lista skulle väl istället sett ut så här:

1. Spacewar
2. Tetris
3. Pong
4. Adventure
5. Pacman
6. Super Mario Bros 1
7. Civilization
8. The Legend of Zelda
9. Wolfenstein 3D
10. Command & Conquer

image125
Tekken 3

Fast en sån här lista är svår att göra. Vad anses vara 'viktigt' i ett sånt här sammanhang? Spel som inspirerat och fört utvecklingen framåt, får man anta. Vad som sen avgör om ett beat 'em up är mer eller mindre viktigt än ett racingspel har jag ingen aning om. Jag har försökt vara objektiv i min lista ovan, men om jag skulle göra en subjektiv lista istället, med spel som varit viktigast enbart för mig, så skulle den se ut så här:

1. Great Giana Sisters (C64)
2. Super Mario Bros 1 (NES)
3. Tekken 3 (PS)
4. The Legend of Zelda: Ocarina of Time (N64)
5. Boulder Dash (C64)
6. Quake (PC)
7. Metroid Prime (GC)
8. Mega Man 2 (NES)
9. Ice Climber (NES)
10. Guitar Hero (PS2)
11. Civilization (PC)
12. SimCity 2000 (PC)
13. Wonderboy (C64)
14. Grand Theft Auto (PC)
15. Zelda 1 (NES)
16. Tetris (GB)
17. Pacman (Arkad)
18. Blades of Steel (NES)
19. Punchout! (NES)
20. Resident Evil 4 (GC)

image122image121image120image119image118image117image116image115image114image124

Det fick bli en topp 20-lista, det blev för svårt annars.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer:

1 dexter:

Läste du ens kommentarerna till listan???
T.ex. SMB3 för att det var ickelinjärt, Doom för nätverksspel, SWOS för att det var mer simulator än arkad och så vidare...

Sen håller jag inte med om att listan var "rätt", men smaken är som baken - godast i mitten...

2 Robert:

Ja, jag läste dom. SMB3 skulle inte ha existerat utan SMB1, Doom skulle aldrig ens ha påtänkts utan Wolfenstein, och därmed är de spelen viktigare än sina efterföljare. Samma sak med SWOS, även om det skiljde sig mer från sina föregångare än de andra två exemplena du tar upp. Och Zelda 2 var också ickelinjärt, två år före SMB3.

3 fundersam:

det märks ju att du har ägt en NES iaf ;)
personligen då jag ägde ett SEGA Master System (8bit) på den tiden (4st idag, fullt fungerande med runt 60 spel) så måste jag ju bara säga att jag skulle ha bytt ut en hel del av dina NES-spel mot likvärdiga/bättre SEGA-spel som enligt mig fört utvecklingen framåt.

Du nämner t.ex. Zelda (japan: 1986, Europa: 1987) som första konsoll-spel med sparfunktion. Även om det är lite häftigt i sig så finns ju då till SEGA Penguin Land (1987) som ger dig möjlighet att göra egna banor och spara dessa. Vilket var ganska unikt för den tiden.
SMB-serien tänker jag inte ens leta upp någon motståndare för, sämre spel har jag nog aldrig spelat. Men det är jag säkert ensam om att tycka ;)

Punch out till NES är även det ett spel jag aldrig förstått mig på. Det finns MÅNGA bättre boxningsspel inte minst till SEGA, där man slipper spela en liten dvärg som måste hoppa för att slå sina motståndare.

det var iaf det jag hade att säga ;)
förutom NES-spelen så håller jag nog med ganska mycket om det som står på din lista.

4 engwar:

1. Great Giana Sisters (C64)

vackert val. skulle nog valt nåt liknande för mig själv. mitt absolut första spelminne, fast då till 128:an. åh nostalgi...

5 Johan Lindqvist:

Haha, jag rös när jag läste din subjektiva lista! Hehe, och da ar jag anda bara 20 ar och var inte med fran borjan. Mest gillar jag att du har med Megaman 2 och Punchout, shit! Och zelda 1 givet vis... Snygg lista...

/Johan

6 Robert:

fundersam: Haha, lyste det igenom så tydligt? :-) Penguin Land har jag faktiskt aldrig hört talas om, men om den funktionen existerade redan på den tiden lär det ju ha varit unikt :-)

engwar: ett av mina första spelminnen också. och samtidigt spelet som öppnade dörren till tv-spelen från datorspelen, då det i princip var ett tv-spel kamouflerat till datorspel :-)

Johan: Javisst är den fin? :-)

7 ninna81:

Mega Man 2 och Ice Climber, det är så man gråter av nostlgilycka! Men när NES ändå nämns, kommer du ihåg spelet Kid Icarus?..

8 Robert:

Självklart, vem kan väl glömma ett sånt klockrent spel?? :-D Hade otäcka drömmar om att bli förvandlad till en aubergine när jag var liten, haha :-P

9 blabla:

ni säger förfan oli9ka!!!!

10 Robert:

huh? vilka 'ni' menar du?

11 MissX:

Skoj med en lista. Jag skapade en sådan tråd härom veckan för att ta reda på vilket spel som var folks favoritspel, fyll gärna in min tråd:
http://forum.subdogs.se/index.php?topic=33.msg89#new

Kommentera här: