Klassiker! (eller 'Varför jag älskar Internet')



I förrgår natt så låg jag och hade lite svårt att somna, och så plötsligt dök den här låten upp i huvudet. Eller ja, ett vagt fragment av den i alla fall: Melodin till två av raderna i refrängen, och en bild av någon iklädd en röd kåpa och med ett enormt vitt horn istället för ansikte, och orden mumu land. Att kunna utgå från den vaga uppfattningen om vilken låt som man är ute efter, till att faktiskt hitta den, är rätt fantastiskt.

Rekommenderad läsning: Myten om The KLF - 5-poängsuppsats i populärkultur

Kommentarer:

1 Lollias:

Jag minns låten - och videon. Jag fattade aldrig vad videon (eller låten, för den delen) handlade om. Men det är en lagom bra låt, en sån där dansvänlig sak som fastnar utan att vara klibbäcklig, irriterande och kväljningsframkallande. Ett äckelexempel är Booten Anna. Hemsk. Och efter att ha fått tillbaka den äckellåten i huvudet mår jag illa och vill inte skriva nåt mera.

2 Lelle:

Jag kan inte låta bli att undra vad du tänkte på när du kom på den där låten?
Lollias: Tack för den! "Jag känner en bot
Hon heter Anna. Anna heter hon,
och hon kan banna banna dig så hårt". Nu är min kväll förstörd...

3 Robert:

Lollias: En av dom bättre låtarna från tidigt 90-tal, helt klart.
Lelle: Om jag det visste. När jag är sådär lagom trött så brukar det brainstorma lite i mitt huvud. Misstänker att jag inte är helt frisk i huvudet faktiskt :-)

4 Tutti:

Nån som minns en .avi-fil på en cd man fick som extra när Microsoft var nytt? En tjej som sjöng och jag tror hon backades av Barry White.
Åsså letar jag en låt som påminner om KLF:s där ett gäng mörkhyade människor springer omkring på savannen målade som olika djur (utan kläder alltså). Har för mig att låten var instrumental mer eller mindre.

5 Robert:

Tutti: Tror den första låten du letar efter är Good times, bad times av Edie Brickell, om du menar musikvideon som följde med Windows 95? Finns här: http://www.youtube.com/watch?v=xSA-CWme3pM
Den andra låten var desto knepigare måste medges, men jag har inte gett upp ännu.

Kommentera här: