Humoristisk avsaknad av humor

image207
Politiker och invånare i Springfield i Minnesota, ett av åtskilliga Springfield runtom i USA (det finns 32 stycken), har gått ut och förnekat alla likheter med det Springfield som återges i The Simpsons, en av de bästa och genialaste tv-serierna någonsin.

- "Jag tycker inte att det är en hälsosam tv-serie. Jag hatar serien och om jag hörde att Springfield skulle stödja något sådant, skulle jag tänka att det vore ett tecken på vad som är fel med Amerika", säger Jan Erickson, invånare i stan, till St. Paul Pioneer Press, uppger DN (hela artikeln här).

Det humoristiska ligger givetvis dels i det faktum att staden kämpar för att slippa förknippas med någonting kul (känner mig redan sugen på att åka till Springfield, Minnesota på semester, gör inte du?), och dels i citatet ovan, som påvisar en komplett avsaknad av insikt i vad satirär för något.

Sen blir det i slutklämmen nästan lite invecklat, då hon (Jan) säger att hon (jodå, det är en hon, se ursprungliga artikeln här) skulle tolka det faktum att hennes hemstad skulle uppmuntra liknelser med en tv-serie, som genom satir visar på vad som är fel med Amerika, som just ett tecken på vad som är fel med Amerika.

Fotnot: Springfield, Minnesota har 2,135 invånare, varav majoriteten tycks sakna humor.

Kommentarer:

1 T:

Hej! Tack för hjälpen. Jag ska prova det sen. Vet du om man kan lägga in ett eget videoklipp som inte ligger på tex. YouTube, utan på min dator?

2 barbaselo:

Håller fullständigt med.
Det finns en liknelse.
Du skrev: "Det humoristiska ligger givetvis dels i det faktum att staden kämpar för att slippa förknippas med någonting kul".
Jag tycker det är konstigt att mörkhyade människor inte vill förknippas med någonting som smakar gott
och väcker positiva känslor.
Nämligen chokladbollar eller kokosbollar, men de hade ett annat namn tidigare.

3 Emma:

Attans, då får jag lägga ner planerna på att flytta dit... :-P

4 Magistern:

Jag har ju faktiskt varit i Springfield, Nebraska. Men jag såg inga gula människor där, nästan inga människor alls, men däremot "Springfield Cemetary". Det var fräckt.. :)

5 Robert:

Nej, men det skulle vara lite läckert om det i nåt av alla dessa Springfield utbröt någon form av högvirulent leversjukdom som gjorde så att alla fick ikterus :-)

Kommentera här: