Sjuksköterskan som symbol

Jag har funderat lite kring det ämnet. Vad det är som gör att folk ofta har en.. lite smått kinky syn på sjuksköterskor? Inte ett alltför märkligt ämne att bry mitt lilla huvud med, då jag faktiskt är på väg att utbilda mig till en.

SSK
Vanlig syn på sjuksköterskor. Eller?

Så..

Hypotes 1: Det beror på ett oidipuskomplex. För dom som inte orkar sträcka sig efter ordboken eller knappa in den långa adressen till google, så kan jag tala om att det inom modern psykologi innebär sonens undermedvetna strävan efter att hitta en partner som har samma egenskaper som modern. På ett ungeär. En sjuksköterska, som är en vårdande figur precis som modern traditionellt är, blir alltså lätt föremål för åtrå.

Hypotes 2: Det beror på att det är lite tabu att känna åtrå till en kvinna i en så pass ren, altruistisk, självuppoffrande roll som sjuksköterskerollen är (eller som den framställts genom historien i alla fall). Kyskhet är ett annat karaktärsdrag som anses vara typiskt för sköterskor. Nunnor är en annan yrkeskategori som omfattas av den här hypotesen.

Hypotes 3: Madonnan och horan. Bygger vidare lite på resonemanget i hypotes 2, men jag gillar många hypoteser, så jag delar helt sonika upp det. Sköterskan är vit och oskuldsfull. Givetvis måste en sådan människa ha en motpol? Givetvis måste den människan också samtidigt vara denna motpol? Räddaren. Kunskapskällan. Vårdaren. Men också Fresterskan. Köttet. Olydnaden. Var det inte detta resonemang som fick Othello att tappa fattningen och dräpa sin hustru Desdemona?

Hypotes 4: Kvinnodominansen i yrkeskåren. Faktum 1: Det är ett traditionellt kvinnoyrke. Faktum 2: Kvinnor objektifieras ofta. Faktum 3: Kvinnor har historiskt sett ofta fått bära skammens och skuldens symbolik. Detta skapar helt enkelt en alltför stor kontaktyta för att fantasin inte ska skena iväg för vissa.

Hypotes 5: Intimiteten i arbetsuppgifterna. I många av sjuksköterskans arbetsuppgifter är hon ofta väldigt nära patienten, såväl fysiskt som psykiskt. Kanske är det en närhet som ensamma människor inte upplever någon annanstans? Kanske räcker det som grogrund för att såna här fantasier ska slå rot?

Hypotes 6: Sjuksköterskeuniformen är väldigt attraktivt utformad. Det är väldigt typiska attiraljer i denna uniform som förstärkts på bilden ovan. Latexhandskarna, kjolen, förklädet, och givetvis hättan. Kanske är det just latexet som är nyckeln till detta mysterium?

Sex hypoteser får duga, då jag fortfarande har en tenta att plugga till. Kanske är några av dessa hypoteser sanna. Kanske allihop. Mysteriet kvarstår. Sant är dock att det är en vanligt förekommande erotisk fantasi. Och att jag ägnat denna fundering alltför mycket tid. Men vad ska man göra med all tid man har att använda hjärnan på annars? Just ja, plugga va det.

Kommentarer:

1 Angelica:

Haha, ingen aning! Intressanta teorier dock. Men det är väl lika "komplext" som varför kvinnor gillar män i uniformer och militär är något laddat :P

Kommentera här: