Retro, my ass!

Plötsligt har allt man gillat under sin uppväxt fått en jävla retro-stämpel på sig. Va fan!? Det är mitt liv ni stämplar på, jävla retroutnämnarfascister! Det är min barndom ni markerar som omodern. Ge fan i det. Är retro det nya uttrycket som ska urvattnas, och gå samma öde till mötes som gay-ikon gjorde för 3-4 år sedan?

Är allt som är över 10 år gammalt retro?


...vad fan är retro egentligen? (Tittar efter). Enligt min ordbok är det latin för bakåt, eller tillbaka.

Retro-Paris
Paris. Snart äntligen retro?

Enligt den definitionen så får jag anta att allt som utmärker en speciell, svunnen tidsepok är retro. Betyder det att Paris Hilton kommer att bli retro om några år? Är Metallicas svarta skiva och Nirvana 90-talsretro? Är Hitler 40-talsretro? Är Peter Forsbergs straffmål vid OS-finalen -94 retro? Är Jesus retro? Är Pamela Anderson och Tommy Lee's sexvideo retro?

Foppa
Retro-Foppa retro-lurar retro-Hirsch i retro-OS -94?

Det här har gjort mig mer förvirrad än innan jag började skriva. Vem bestämmer vad som är retro och inte? Är retro individuellt? För mig är de mest bestående minnena från 80- och 90-talen garanterat helt annorlunda än vad dina är. Är retro en form av utmärkelse som bara samhällsfenomen med stor genomslagskraft hos väldigt många människor föräras med?

Jag tror jag har en poäng där. Retro måste vara något som är tillräckligt allmängiltigt.

20-talet hade jazz, 30-talet VW-bilar, 40-talet krig, 50-talet Elvis, 60-talet flower power, 70-talet disco, 80-talet Super Mario och 90-talet.. Hmm.. 2 Unlimited, skitfula webbsidor, Spice Girls och Tamagotchi??

Tamagotchi
I'm a tamagotchi, so happy that you love me..

Spontan reakton: Jag vill skaffa ett så stort avstånd mellan mig och 90-talet som det bara är möjligt.

Och för att röra till det ytterligare så finns begreppet nostalgi också. (Slår upp det). Nostalgi Melankolisk längtan hem eller tillbaka (till gågna tider) || -n el. -en. Det är med andra ord en längtan efter det som är retro. Bra, då har jag marginellt ökad ordning i mitt huvud. Alltid något.

Vad kommer att anses vara retro när vi blickar tillbaka på 00-talet om 20-30 år? USA:s krig mot terrorismen? Mordet på Anna Lindh? Tsunamin? Vilket härligt decennium det varit än så länge.

Men det så klart, när det krävs allt mindre för att bli "kändis", och när nästan vad som helst med en någorlunda fast rytm tar upp plats i etern så blir det svårare och svårare för människor att synas och höras i kakafonin, och vi får förlita oss på katastrofer för att vårt tidevarv ska lämna något bestående avtryck i historien.

Kommentarer:

1 V:

Känner mej retro......

Kommentera här: