Semestermål - Del 4

Är hemma från skolan idag, då jag har ont i halsen och feber. Kom på, mitt i feberyran, att jag glömt att skriva om förstaplatsen på min Semestermålstopplista. Men misströsta icke, du resmålstopplistesuktare av Guds nåde, för nu är det äntligen dags.

Plats 10: Nya Zeeland
Plats 9: Rom
Plats 8: Prag
Plats 7: Tunisien
Plats 6: London
Plats 5: Goa
Plats 4: Sarek
Plats 3: Tokyo
Plats 2: Kinesiska Muren

Och, trumvirvel..

Plats 1: Route 66

Route 2Route 1

Odödliggjord och genom litteratur, populärmusik och filmer. Och på senare tid även via undermåliga tv-spel. Eller för att citera U2: "66 a highway speaks, of deserts dry, of cool green valleys, gold and silver veins, all the shining cities".

Den här platsen utövar en stor dragningskraft på mig. Tvinga mig inte att förklara varför. Tror det började med att jag såg ett avsnitt av Packat & Klart för x antal år sedan, och sen dess har intresset legat och pyrt i bakhuvudet. Vägen må inte existera (officiellt) längre, men är fortfarande drömmarnas highway nummer 1. Det ligger kvar där den ligger, som en nostalgisk symbol för oberoende och äventyr.

Fatta hur underbart det måste ha varit på den tiden när det begav sig. 390 mil, kantade av hamburgergrillar, bensinstationer, kitchiga motell, drive-in-biografer och smaklösa turistattraktioner.

Låttips:
(Get Your Kicks On) Route 66 - Nat King Cole (Rolling Stones cover är också bra).
Route 66 - Depeche Mode

     
      
   
 
Wont you get hip to this timely tip:
When you make that california trip
Get your kicks on route sixty-six.


Tidigare delar: Del 1 - Tokyo | Del 2 - Kinesiska Muren | Del 3 - Plats 4 till 10

Kommentarer:

1 Nilla:

Se filmen Bilar!

Kommentera här: